Bicara Siswa


Jumaat, 30 Oktober 2009

EB: Kami Tahu Ke mana Yuran LI (2)

Kali ini Squad Bongkar UniMAPKini(SBU) akan membongkar lagi berkaitan Yuran LI. Ayuh kita lihat perkiraan yang hanya dibuat dengan nilai anggaran. Dengan anggaran ini walaupun bukan nilai sebenar, mampu untuk membuka minda kita dalam melihat ketelusan dan logikal sama ada perlu atau tidak untuk kita membayar lebih kurang RM 870 (+/-) sebagai yuran kepada universiti.


Anggaran Minima Jumlah Keseluruhan Wang yang Diperolehi oleh UniMAP daripada (1.)Yuran Student LI; dan (2.)Wang daripada KPT:

1.Yuran Student LI:
Yuran pengajian untuk student LI = RM 870 (+/-) / orang
Anggaran bil. student yang menjalani LI = 1000 orang
Jum. Yuran yang diperolehi oleh UniMAP (Jbt. Bendahari) = RM 870 000 (+/-)

2.Anggaran Wang KPT:
Jum. wang yang diberikan oleh KPT = RM 625 000 (+/-)

Jumlah Keseluruhan (1.) dan (2.): = RM 1 495 000 (+/-)


UniMAP memperolehi wang sebanyak RM 1 495 000
(+/-) atau RM 1.495 juta (+/-), hasil daripada wang KPT dan Yuran LI. Ke mana perginya wang tersebut? Adakah ia digunakan untuk menanggung student lain? Sepatutnya tidak kerana wang student LI seharusnya digunakan untuk menanggung student LI.


Jika kita buat kiraan jumlah RM 1.495 juta ini ditolakkan dengan kos (1.)Bayaran elaun kepada pensyarah yang pergi membuat tinjauan(observe), (2.)Majlis 'dinner' yang diaturkan dan (3.)Kos-kos lain serta kontijensi maka;

1. Anggarkan maximum 200 orang pensyarah(observe):
Anggaran Elaun pensyarah (observe) = RM 1000 (+/-) / orang
Anggaran bil. pensyarah (observe) = 200 orang
Jumlah bayaran elaun kepada pensyarah = RM 200 000 (+/-)

2. Anggaran Majlis Dinner untuk semua student LI = RM 100 000 (+/-)

3. Kos-kos lain dan kontijensi = RM 100 000 (+/-)

Jum. keseluruhan (1.), (2.), dan (3.) = RM 400 000 (+/-)

JUMLAH KESELURUHAN YANG DIPEROLEHI OLEH UniMAP ditolak dengan
JUMLAH KESELURUHAN ELAUN, MAJLIS DINNER dan KOS-KOS LAIN SERTA KONTIJENSI:

RM 1 495 000 (+/-) - RM 400 000 (+/-) = RM 1 095 000 (+/-)



Hanya RM 400 000 (+/-) digunakan daripada RM 1 495 000. Ke mana lagi RM 1 095 000 (+/-) atau
RM 1.095 juta (+/-) ?

Ini hanya anggaran dan cara pengiraan biasa untuk memudahkan sahabat mahasiswa untuk memahami.

Antara persoalan-persoalan yang perlu dijelaskan oleh pihak pentadbiran UniMAP khususnya Jabatan Bendahari adalah:

1. Adakah
RM 1.495 juta (+/-) ini digunakan semata-mata untuk menampung kos pensyarah yang datang 'observe', majlis 'dinner' dan kos-kos lain serta kontijensi?

2. Jika hanya angggaran kasar
RM 400 000 (+/-) digunakan untuk menampung kos pensyarah yang datang 'observe', majlis 'dinner' dan kos-kos lain serta kontijensi, adakah wang daripada KPT sebanyak anggaran RM 625 000 itu tidak mencukupi?

3. Jika kos-kos untuk menanggung perkara-perkara tersebut hanya angggaran kasar RM 400 000 (+/-), mengapa masih perlu dikenakan yuran sebanyak RM 870 untuk setiap student LI?

4. Wang daripada KPT adalah wang hangus, yang tidak perlu diauditkan, adakah ia lebih mustahak untuk digunakan bagi tujuan yang lain sehingga perlu mengambil yuran bagi student LI?

5. Ke mana wang hangus itu pergi? sudah tentunya ia tidak boleh disemak melainkan orang-orang yang terlibat menguruskannya kerana wang tersebut tidak diauditkan.

6. Kami tahu ke mana perginya wang tersebut...

7. Wang tersebut boleh dikatakan mungkin tidak ke mana-mana..

8. Wahai Pihak pentadbiran UniMAP, kami tahu ke mana perginya wang tersebut, sesungguhnya kami tahu...

9.
Wang yang bernilai RM 1 495 000 (+/-) atau RM 1.495 juta (+/-) itu adalah wang mahasiswa yang menjalani LI, pulangkan kepada mereka. Jika tidak untuk student yang telah menjalani LI, berikanlah hak itu kepada student yang bakal menjalani LI pada semester hadapan dan semester seterusnya.

10. Kami tidak minta untuk dimansuhkan kepada RM 0, tetapi buat permulaan, kurangkan ia sehingga nilai yang dirasakan munasabah. Kemudian mansuhkan ia apabila sampai satu masa yang dirasakan sesuai. Tetapi yang pastinya perlu dimansuhkan!

11. Mohon pihak yang terlibat untuk menjelaskan persoalan-persoalan yang telah ditimbulkan.

12. Jika "kerja-kerja" ini masih ingin diteruskan, kami tidak menghalang, teruskan sementara anda masih ada peluang dan ruang yang "selamat"...

Amaran! Tiada penggunaan perkataan-perkataan atau ayat-ayat yang berunsur fitnah atau menunjukkan tuduhan negatif kepada sesiapa dalam posting ini.

134 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hmm..sudah terang lagi bersuluh...harap dapat lagi kupas isu ni secara mendalam....unimap mesti turunkan yuran LI...

adik junior berkata...

Mak kite cakap... kalo makan duit haram:-

1)hidup x berkat..cth.. kalo HEP ade anak 2 org je.. nak jage anak yg 2 org tu susah die mcm nak jage anak 12 org..

2)rase serba x cukup.. walaupun gaji banyak dan melimpah2 di tambah dgn duit haram, tetap rase x cukup.. makanya mereka akan cari lgi duit tambahan..

3)masuk neraka dulu ..

Tanpa Nama berkata...

Adik2 junior..
just nak ingatkan..jgn kita ghairah dan lupa sapa kita..jgn sampai kita blh melebelkan sapa mask neraka dan sapa masuk syurga...hanyaa Allah dapt menilai yang sebenarnya...jgn terlalu ghairah...ingt kita sapa..

Tanpa Nama berkata...

hey si bodoh unimapkini...beli peralatan engineering aje dah berjuta2 la mangkuk...duit yang KPT bagi pon tak cukup...nak bayar gaji ...nak sewa kolej kediaman semua...ape la singkat sangat fikiran si penulis ni...kalau kau hebat sangat...ko detailkan perbelanjaan ini untuk SEBULAN shj ok....

1.kos selenggara
2.gaji tenaga pengajar
3.sewa kolej kediaman...(yang berjuta2 sebulan tu, air, letrik yang tak pernah tutup)
4.aktiviti pembangunan pelajar
5.yuran pengajian(untuk sebulan ok...ko anggap la pegi tuisyen...bayangkan 5000 stdnt, sebulan je tau..)
6.duit minyak bas...yang hari2 bergerak.
7.gaji tukang bersih
8.nak bayar tikar getah umah ko...yang ko slalu koyakkan
9.nak beli peralatan mengajar...(ko pegi tanye dekan mikro e...bape mesin yang baru depa beli ?...500ribu ok...dan itu baru satu....ko tanye lagi dekan2 school len)
10.bayaran internet kepada provider..

n byk lagi...untuk sebulan je ok...n ko darab kan dengan 4 bulan satu semester..
bodoh punye unimapkini...buktila...ko congak pakai akal pendek ko tu memanglah ko kate org songlap...padahal tak cukup lagi ade...

yang benar,
student master yg pandai sikit dari korang yg bodoh degree pon tak lepas lagi.

Tanpa Nama berkata...

pendek jugak akal saudara editor ni... ade ke yuran tu nak gune LI je...mane la cukup...kalau bagi balik student 800...duit makan pon 4 bulan lepas ke tidak...hehe...ini pulak nak dimansuhkan? nonsense...

Tanpa Nama berkata...

tak blaja bisnes....biase lah...die tak tau nak pusing modal...kalau dimansuhkan...universiti alamat tak dapat la beli barang engineering...=)...lepas 5 tahun tutup lah universiti...

Tanpa Nama berkata...

hahah...bengong tul unimapkini..ko pk ko je ekk...apa kata kita mintak PTPTN ptg pimjaman kita 50% setiap semestar...mau tak? hahhah...tak pun tak yah amk PTPTN lansung..mintak mak bapk tanggung,.,,tak pun buka u sendiri..uhuhuteruk bebono kome nie..kosong punya pkran...

Tanpa Nama berkata...

setuju dengan tanpa nama 4...membuatkan aku pikir sejenak...haha...alah ape aku nak kesah...duit kerajaan...bagi balik kat kerajaan...result aku pon baik...untung2 tak payah bayar balik PTPTN....thanx Najib!=)

Tanpa Nama berkata...

Kalau Unimapkini ada edisi bongkar (EB),,,aku pun ada edisi bongkar aku sendiri...hahah...izuan2...sapa kwn ko lagi srg tue (pth2 tue..)...aku pun tahu rahsia dia mintak duit utk taja calon2 hangpa....nsb baik pkck tu pndai tak ikut ckp kwn dia tue...haha, kalau ko pun cari duit nak taja..samalah ngan yg lain..apalah...be rasional k..edisi bongkar aku akan berterusan...tunggu!!!!hati2 bila berbllog...mkn diri....abaikan..

Tanpa Nama berkata...

knapela korg backing pasal yuran LI ni weh...
org nak bg turunkan spaya xmembebankan student..
ni dok backup2...pastu ayat ntah ape2...

student luar berkata...

dasyat unimap.. yg byr yuran korang mengaji mak ayah korang.. berhutang lak ngan ptptn.. skang mmg la xtrsa.. akn dtg hutang sekeliling pinggang bru tau.. mane2 U pon cekik darah sbb pemerintahn sama.. abih duit de..

Tanpa Nama berkata...

ha'ah.. plik juge ye tnpa nama 10, diorang ni student ke? tibe2 je bek hati nk backup pentadbiran. selalu, kalu kena byr mahal mesti xde org setuju. ini setuju n siap backup lg. hairan2. xpela, mgkin pendapatan mereka ni tinggi, sbb 2 mampu byr. tp cne plak dgn pelajar yg dikategorikan kurg berkemampuan ye?????

Tanpa Nama berkata...

napa yg nak pelik nyer no 12, student dapat duit biasiawa atau pinjaman...

depa buat apa...mula2 beli handphone...

pi enjoy puas2 dulu.....

dekat2 ujung semester buat bising lah...

tak cukup lah...

yuran mahal lahh....

yg kurang berkemampuan pulak...

pi la jenguk2 HEP tu...(jgn dok kondem ja)

depa ada bantuan....

duit zakat ka....duit kecemasan kaa...

khairat kematian pon ada....

zero berkata...

kte ptot syukur taw x duk unimap ni..wlpon u bru..tp alat sume ckup..mase lab..sorg 1 meja..yg kat ats meja tu pn da bpe pluh ribu dah nak bli..wlpun aku x bpe nak ok gak nga pmrnthan kte..tp xde la smpai nak kutuk2 tmpat bljar sndri..aku dlu bkas student ipts..korg byang kan la..1 sem kne byar dlm RM10K..1 taun 3 sem..tp klu dlm lab,1 meja tu share 4 org..so ksmpulannye..mmg ptot gile2 la dpt msok ipta ni..unimap..so xyah la duk kutuk2 tmpat kte bljar..klu sume 2 x btol..lg la x brkat idup korg..pkir2 la ek editor..klu ade bukti kukuh 2,pg trus kat SPRM..xyah duk kecoh2 lam blog..nonsense la bnde2 cani..

zero berkata...

trtgal word...(so ksmpulannye..mmg ptot 'SYUKUR'gile2 la dpt msok ipta ni..unimap)

Tanpa Nama berkata...

takkan admin senyap je...balas la balik..aku pun sokong gak.u kita banyak guna duit beli equipment..so nak roll duit balik la..utk another equipment gak...aku nak cadangkan kat admin,kalo buat statement sila tunjukkan bukti y lebih sesuai..jangan sekadar anggaran..bila ada bukti kukuh baru kita boleh pecaya..

xtau diuntung berkata...

weh, jom kuar unimap sume..
X gune jilat ludah korg balik, cpt hantar surat berhenti sume. untung2 xyah jawab exam..
korg bknnye study pn..
Buat LI atas name U lain, U kos rendah..

Tanpa Nama berkata...

asal plak duit yuran LI nak gune utk beli barang engring ni? x kan la pihak pngurusan ni bodo sangat smpai nak kena guna duit yuran LI utk byar gaji staff atau utk bnda lain? unimap ni u krajaan.. msti la duit tu ade utk beli n byar mcm2.. lain la kalo unimap ni swasta..kalo duit yg unimap ni dpt digunakan utk buat kampus tetap dan utk kebajikan students, dah lame kampus kat pauh tu nak siap.. ini x, bangunan kat pauh tu pun mcm kilang je.. x nmpak mcm bngunan univeriti pun..

yg no 4 ni btol ke bdk master? mcm x master je bile berkate2.. kelam- kabut smacam and x matang langsung... relax2 dah la.. mesti x kahwin lgi sbb perangai x matang mcm baru nak ambk PTS (mse drjah 3 dulu)..

Tanpa Nama berkata...

salam zero,

tahniah...anda seorang yg bersyukur...

yg tak bersyukur tu sebab tak penah study kat IPTS..

1 sem bayar rm800 pon dok kecoh dahh..

yg kerajaan subsidi rm9200 depa tak tahu punn...

kecian...mungkin depa ni dipergunakan oleh pihak tertentu...

Tanpa Nama berkata...

no 18 hang cakap macam longkang lah...

nanti hang masuk alam pekerjaan baru hang tau..

talk like shit..

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 9:kamu jgn tuduh sebarangan...

tahu x,calon2 yang beli borang tu guna duit sendiri..x mcm2 calon yg dipilih,mereka dapat borang free,dapat jaminan dari malik lg,nanti dapat resit...

ni nak memperbodohkan student la tu..dan cuba menipu KPT..

kau ni termasuk student yg diperbodoh x??

Tanpa Nama berkata...

xtau la nak kata apa..
sebab tak tau mana satu yg betul..Allah je yg tau..
tapi, kalau betul ada songlap duit, nanti je la hukuman dan azab pedih Allah kat akhirat nanti..
gelap perut do..
kalau ni fitnah pulak, kan kita tau "fitnah itu lagi dahsyat dari membunuh"
so, sama2 la kita amik iktibar yer...

jgn kita buat benda2 dosa nih..
yg nak bg komen pun jgn la kutuk lbh2..Allah amik kira jugak tu, nnti x pasal2, pakat tambah dosa, pahala satu zarah pun x dpt..huhu.. kan sedey tu...

renung2kan dan selamat beramal..

semua yg duk berblog nih, mai kita pakat dapat 4.00flat yer..tahun depan dah susah nk dapat A..kerajaan nak naikkan gred A dah.. kalau dapat 80-89, tu bukan A dah..huhu..

Tanpa Nama berkata...

yg no 4 kate ade master tu xpayahla nak riak2..bangge2 ade master...bukan leh bawak masuk kubur pon master tu....xyah nak ckp2 org bodoh ye...nanti memakan diri...

Tanpa Nama berkata...

"Amaran! Tiada penggunaan perkataan-perkataan atau ayat-ayat yang berunsur fitnah atau menunjukkan tuduhan negatif kepada sesiapa dalam posting ini."

Editor jangan nak lepas tangan....

Bagi amaran pulak lepas buat fitnah..isk..isk..isk

tak tahu malu kot...

Tanpa Nama berkata...

eh, korg semua..agak2 la kan..ada tak staff unimap yg usha blog nih???

agak2 la kan..kalau diorg usha blog nih, diorg marah tak dgn segala isi nih?

Ida celoteh: ke Dato' pun baca gak blog nih?? wah, kelas gitu..

Tanpa Nama berkata...

hmm,korg ingat x pasal laporan audit negara pasal IKBN yg mana dorg beli RM224.94 bagi satu set pemutar skru berbanding harga pasaran hanya RM40,Kamera digital pada harga RM8,254.29 seunit berbanding harga sebenar RM2,990,harga untuk jek satu tan dibeli pada harga RM5,741.69 seunit berbanding harga sebenarnya hanya RM50.....tu baru IKBN..ni UNIMAP...lg la nak beli machine mahal2...lagi la makap banyak...rasa duit banyak abes kat situ r...hmm..

Tanpa Nama berkata...

Ida celoteh.. depa baca blog ni tiap2 hari tau...

depa mesti la marah psai kerja depa ambik duit student slama ini dah kantoi dgn students..

Alim Alim Kucing Lebih Baik Dari Alim Syaitan berkata...

cerita pasal wang....sume mahukan wang, belajar kini pon mahukan wang sebagai syarat memperoleh ilmu.....wang menjadi satu nadi kepada kehidupan manusia kini......tetapi bila mata kelabu dengan wang, segalanya keikhlasan hilang terhakis seperti itu....bila keseronokan mempunyai wang melimpah ruah meracun hati dan jiwa, segalanya yang terlarang menjadi lubuk permainan....andaikata apa yg dikatakan editor itu benar, maka selaklah Al-Quran, Hadith, Bible, Taurat sekalipon.....bahawa memakan harta terlarang itu akan dibalas(hukum karma)....di akhirat akan terbongkar segalanya....percaya tdak percaya samalah konsep ikan di laut tidak tahu apa yg berlaku di darat~apabila ditangkap dan diangkut ke darat barulah ia tahu ia akan digoreng dlm minyak panas, dibakar di atas bara yg amat panas.....tetapi kalaulah tidak benar apa yg ditulis editor, nauzubillah minta bertaubat dan mohonlah ampun pada yg terlibat....ingtlah Allah tidak akan meredhai daging yg haram di badan kita ini selagi tidak dihalalkan oleh empunyanya.....renung renungkan dan selamat beramal

Tanpa Nama berkata...

ape ko merapu ni?

Tanpa Nama berkata...

no 26 ni ni sengal jugak...dah tentu audit dtg tiap2 tahun...kalo unimap seleweng mesti la da tau...bongok...

Tanpa Nama berkata...

haha...betul gak tanpa nama 30...lepas ni nak tuduh audit negara pulak ambik rasuah...manusia...manusia...

budi baik berkata...

sebenarnye staff dalaman sendiri tau berlakunye penyelewengan dalam unimap ni. tp depa tak boleh wat pape. nak naikkan kes Criminal breach Of Trust ni bukan mudah. ade procedure yg wajib diikuti supaye kes tersebut dapat disabitkan. pengalaman aku kerje kt kompeni ZANWA sdb bhd. dulu ade kes mcm ni gak. tp semua tak mampu nak buat ape2. ikutkan sahja rentak mereka. nak tau ape procedure dalam kes Criminal Breach Of Trust ni. korang boleh google sendiri. peraturan di malaysia sebenarnye menyelamatkan golongan2 penjenayah kolar putih ini. sape yang sanggup tampil untuk menaikkan isu ini sampai jadi mcm kes Tansri Eric Chia. bekas CEO perwaja steel. sape yang berani??
jawapannye tak sape yang berani..
sebab ape tak berani?
cube ko fahami situasi..
kalu ko staff unimap. dan ko tau kat mane berlakunye CBT ni tp ko nak suarakan ke??
pada sape??
ko sendiri akan tau bile ko bersuara orang akan pandang serong kt ko. konon nk berlaku jujur.
ini lah mentaliti rakyat malaysia.
pada yg nak membela unimap sgt tu pk la diri sendiri lg bagus dari pikir tembolok orang lain. orang lain yg kaya raya ko pulak yg bersusah payah jadi machai. ape diorang ade bagi percent ke? kahkahkah.. lawak2... buat student2 unimap pk la dengan loan PTPTN RM35000
tu korang akan bayar bile kerje kelak. dengan starting gaji engineer RM2500. korang akan bayar duet PTPTN tu smpai abes termasuk bunga2 dia sekali. penat lelah korang kerje duet tu buat kenyangkan perut penyangak2 kat UNIMAP ni. sampai bile2 tak kan abes bende ni.
"usah bicara tentang perjuangan jika takut pada risiko"

Tanpa Nama berkata...

no 32, ko tak baca paper ka..
eric hia tu bebas..mahkamah kate not guilty..

apa beza ikbn ngan unimap...

ikbn takde unit audit dalam.....

itu lah blom keje lagi nak cakap byk....
setiap belian ada procedure nya...
ada jawatankuasa....
bukan senang2 ja bole beli...

ingat beli roti canai ker...

awat hang tak pi jadik saksi kat ZANWA sdb bd...

kata hebat..tak takut risiko...

pirahhhhh...

Tanpa Nama berkata...

no 30 ngan 31 ni macam org same je....isy3..ksian,syok sndiri...

Tanpa Nama berkata...

no 34...hang paham ka unit audit dalam tu apa...

Tanpa Nama berkata...

ksimpulanne sape yg sokong yuran LI ni xditrunkan mmgla anak org kaye...sombong...
pk diri sndiri je....
bkannye dorg nak g bom unimap pon..
cuma nak mntak turunkan yuran LI je..
adoi...

budi baik berkata...

aku OPEN ID. ok. kalau tak puas ati cari aku.
sbb kes CBT ni banyak pocedure la orang mcm eric chia tu boleh lepas... ape la lebong punye budak. kahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

Salam semua, utk pengetahuan semua, isu ni kena lapang dada, KPT bayar 600k lebih khas utk student LI(rujuk CIC-depa habaq masa taklimat) so pasal lain belan ja Unimap, guna duit lain. Saya rasa yuran LI 870 ni amat membebankan awat hangpa nak gaduh semua keluarkan lain2 isu. 1Unimap, pencapaian diutamakan mahasiswa didahulukan. so kalau nampak backup sangat dah sah ianya staff. Just rujuk poli(dah lama buat LI 6 bulan -yuran free); UUM dari yuran 200 ke ), UKM just 200 je. So minta pertimbangan pengurusan turunkan yuran LI dari 870 ke just 200-awat payah sangat. Jgn babitkan emosi just fokus kan kita generasi matured

Tanpa Nama berkata...

btol...aku dr dip poli smbg unimap..mmg yuran LI free...yuran tiap2 sem pon RM400 je..mmgla taraf poli n u lain..tp xkanla mahal sangat ye x...cuma turunkan yuran LI sket pon jdla ye x...ni dah 7 taun pnubuhan,camtu je xde prubahan ape2...

Tanpa Nama berkata...

no 37...

open id kebenda....nama pon samaran jaa

pic takde....emel pon takde...

alamat jauh skali...

nak cari cemana...

cemana bila hang nak jadi saksi kes ZANWA...

atau aku kene pi repot jaa kat sana...

bekas praktikal kat zanwa ehh...

senang jer tuhh....

sembang gempaq lagii...

Tanpa Nama berkata...

dengan starting gaji engineer RM2500. korang akan bayar duet PTPTN tu smpai abes termasuk bunga2 dia sekali. penat lelah korang kerje duet tu buat kenyangkan perut penyangak2 kat UNIMAP ni. sampai bile2 tak kan abes bende ni.

nama ja budi baik....

mulut macam taikk..

apalah punya bodoh nya budak ni...

sapa yg makan duit hampa....

gaji staf semua dari JPA lahh...

hampa pinjam ptptn....hampa bayaq kat ptptn lah..

bahlol punya budak...

kasik hangin jaaa...

Tanpa Nama berkata...

no 41.. mulut ang berulat tuh,, pi kumur2 la.. busuk btoi..

budi baik berkata...

alahai dah open ID pon tak reti nak chek ke?
meh sini datang KKC 5. sebaris dengan bilik warden ni.. aku bukan prektikel la beb. aku ni grad poli dulu 2003. aku dapat KUKUM 2004. tp x pi pun sbb aku keje nk dpt eksperiean. takat budak2 umur tak lepas 30 jgn sembang kemas dengan aku..

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan sapa2 yang kenal tuan editor kita ni, minta2 la p report kt HEP, bg dia bongkar semua ni kt HEP,apa yang dia x puas hati, jgn jd pengutuk dalam blog saja..

Tanpa Nama berkata...

no 42 hang terasa ker...

hahahaha....pi cuci hati hang dengan listerine...

Tanpa Nama berkata...

so cemana budi baik...

awat hang pi repot kat SPRM kes ZANWA hang tu

kalo jd saksi tentu byk eksperien.....

jgn perasan hang sorang ja umo 30++.....

awat hang sorang saja ka budak poli kat cni...

gambaq terkinja2 tepi pantai ada lah....keh keh keh..

tu lah lain kali nak bercakap biar berlapik...

pikir dulu habis2.....

mamat skema berkata...

salam..wahai pembaca2 yg budiman.. aku rs korang semua dh cukup matang kot nk piki mn yang betul, mn yang salah.. xkn la sebab editor yg "serba tahu" ni buat cerita yg xtaw ujung pangkal korang semua gado dlm blog ni..kutuk2 sesama islam.. korg semua sedar xyg korang semua dipermainkan... kalau betul pe yg aditir ni tulis, kenapa dia xkemukakan bukti?? dalam post yg lepas aku ada minta editor buktikan pa yg di tulis ni.. tp, xda pon.. pas tu pandai plak nk lepas tgn kata xfitnah la..pa la.. kalau men tuduh2 ja tanpa bukti, bkn fitnah ka tu?? so, korang pikir la sendiri ek..semua dh besar, dh masuk u dh pon.. so, xyh la nk gado2 kt cni... buat jahanamkan bangsa sendiri ja..org2 cmni la yg selalu merosakkan bangsa sendiri..

Tanpa Nama berkata...

standard la tugas editor... mana2 editor pun hanya mencari isu semasa dan menulisnya di blog.. editor biasanya xkan komen skali dalam blognya.

Tanpa Nama berkata...

betol tu mamat skema...

editor ni cuba buat hasutan...

dia suke tgk keadaan tak aman....

dia suke tgk kelam kabut kot kat unimap nihh...

dunia akhir zaman mmg byk species macam nie.......

budi baik berkata...

kahkahkahkah....
aku dah suruh korang check pesal
Criminal Breach Of Trust
ade yg tau prosedure ke???
kehkehkeh....
kalau baru setahun jagung
tak yah la nak berangan jadi pop corn
kehkehkehkeh...
mari datang KKC 5..
tengok besaq mana ang tu

Tanpa Nama berkata...

editor..kalau ada bukti,sila kemukakan..

pada pihak u,sila nafi kalau x benar dakwaan editor..

kalau setakat duk diam,pastu cari org yg wat,mcm org bersalah plak..

Tanpa Nama berkata...

mamat no 50 dok sembang pa?!
ada apa kat KKC 5 tu.....
tgk apa yg besaq????

Tanpa Nama berkata...

aku nampak dah....en budi tgh melompat....

barang besar punyaaaa....

kah kah kah...

besar punyaaaa.....

Tanpa Nama berkata...

hampa tak paham ka...

en budi kat KKC 5 tu kata..

staf unimap penyagak......

sila baca ayat en budi yg tak berbudi bi bwh..

"buat student2 unimap pk la dengan loan PTPTN RM35000
tu korang akan bayar bile kerje kelak. dengan starting gaji engineer RM2500. korang akan bayar duet PTPTN tu smpai abes termasuk bunga2 dia sekali. penat lelah korang kerje duet tu buat kenyangkan perut penyangak2 kat UNIMAP ni. sampai bile2 tak kan abes bende ni.
"usah bicara tentang perjuangan jika takut pada risiko"

Tanpa Nama berkata...

isk isk....
staf unimap makan duit ptptn ka.....
depa ambik kot mana....

kecian...tak bersyukur dah dpt ptptn....

budi baik berkata...

kahkahkah... budak2 btol..
amik ayat sekerat2 je...
x paham konsep la tu...
kite berbicare pesal yuran LI
yuran LI mahal bangat.
yuran LI bg yg amik PTPTN dibayar oleh PTPTN
bg yg x amik loan kene bayar kt bendahari
jadi paham2 la sendiri
ade ke aku cakap depa makan duet RM35000 korang tu?
kehkehkeh... tak paham tanye
jangan buat statement merapu
kehkehkeh.. memang budak2 betul.. pikir mcm tu pon nak kene ajaq. kahkahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

woii budi...

hang tak reti baca apa yg hang tulis kaa...

terlajak perahu boleh berundur....

terlajak kata...terima la padahnya....

Tanpa Nama berkata...

ni lah perangai seorang MAMAT budi baik konon...

unimap berbudi kat dia...

dapat lah balasan.......dari org yg berbudi...

dengan starting gaji engineer RM2500. korang akan bayar duet PTPTN tu smpai abes termasuk bunga2 dia sekali. penat lelah korang kerje duet tu buat kenyangkan perut penyangak2 kat UNIMAP ni. sampai bile2 tak kan abes bende ni.
"usah bicara tentang perjuangan jika takut pada risiko"

budi baik berkata...

kehkehkeh...
sape makan cili dia terase pedas..
kehkehkehkeh...
aku dengar smp sekarang budak nk pi LI ade yg maseh tak dapat tempat
kehkehkehkeh...
prektikel kt unimap sudah la..
jadi PLV.. kehkehkeh...

budi baik berkata...

to 58...
kehkehkeh..
balasan ape weh??
kehkehkeh... balas pantun ka apa?
kehkehkehkehkeh....
ID pon tak dak nk sembang kemas..
kahkahkahkah....
'bagaikan kambing menanduk bukit,
bukit tak runtuh tanduk yang patah'
sumber dari tv3.
kaahkahkahkah

Tanpa Nama berkata...

sudah terang lagi bersuluh dunia nak kiamat..tapi korang masih lagi nak berbalah dan tak mahu ikut apa yang Allah perintahkan malah menghalalkan apa yang haram..agama Islam perlu dijaga bukan dijaja..Orang kafir diluar sana sedang gelak berguling2 melihat telatah umat Islam sekarang yang berpecah belah..hidup didunia hanya sementara akhirat sana kekal abadi..kita sama2 lah berdoa agar pintu hati terbuka dan diberi pertunjuk agar sedar kepada sesiapa yang melakukan keslahan baik nampak dek mata atau sebesar zarah..didunia golongan ini akan terlepas tapi diakhirat sana akan diungkit segala perbuatan diatas dunia..ingatlah syaitan akan menghasut dan mengajak manusia mengikuti jejak mereka untuk temani mereka dalam neraka kelak..nauzubillah..

Tanpa Nama berkata...

mahal giler yuran li unimap.... U aku baru rm300... pastu siap dapt elaun li lagi, U aku bg( kpt bg ni) lagi... yg ni ikut fakulti.. yg paling tinggi dpt rm1400, yg paling skit rm 600..... syukur aku blaja kt u aku ni.....

hamba Alah berkata...

mashaAllah....mcm nie rpanya student & staf2 unimap. cuba2 lah berdiplomasi skt nma pun mahasiswa/org intelektual. kn elok blog nie dgunakan utk perbncgn. xjd lh kes fitnah mnfitnah ne. xsalah student nkkan penjelasan...bg jelah pnjelasan. kan elok tuh.."fainnazzikro tanfa'ul mukminin" sesungguhnya peringat memperingati itu memanfaatkn org beriman. budi bahasa melambangkan bangsa...

Tertipoo berkata...

blah la unimap....dah la takmalu pergi promote kat Matrik, sekolah menengah...kate U bagus la haper lah!!!haprakkk~hancusss penipuuuu!!!!!
het buat la survey staff unimap oiii....
tanyer la sape yg tak nyesal masuk unimap????
mcm ni punya teruk U hangpa ang tgk la 2 3 tahun lagi sorang pon tamau msk unimap....ku dah la ingtkan title Universiti tu mesti dah ade kampus tetap, dewan kuliah yg selesa, lecturer berpengalaman....tgk harammm!!!!matrik jauh lagi 100 kali ganda bagus dari U~sia sia tau sijil matrik aku 3 pointer ke atass.....promote bgi nak rak...gamba tampal, curi sane sini.....asal teruk sngt nak promote msk U ni????nak byr gaji sangt ker???bukan ni universiti awam ker???asal wat kerje sket mesti nak claim dr kerajaann kann....unimap tak malu!!!!!!penipuuuu~universiti haprak.....malu jerrr rumah kedai...dah la universiti awam!!!!konon utara sngt sampai kene anak tiri ngn kpt...heyyyyy yg pilih naib NC yg lembab mcm tu sape suwoh~yg tak feymes sape suwoh.....cehhh hey dah la tak iktiraf nak kutip yuran LI sampai 800????nak hantar kami LI kat shell ker???BP??haram xdpt nak buat LI kat company international neh......hey bek msk UniKL laaa!!!!kami yg da tertipo msk unimap neh terpaksa la ngaji jugak kat sini.....first semester dah rase kene tipo ngn suasana rumah kedai yg jauh dgn peraturan xmsk akal xleyh bwk kenderaan, pastu sems 3 baru nak tau itu tak lulus ini tak lulus.....teruk sesangat...asal takleh setel lagi???tak malu ker pengurusan??tak malu ker aku kata ang penipu camni????....dah la malas aku nak ckp ape2, org bukak blog neh nak suroh hangpa wat keja cepat sikit......malu laaaaa,U laen yg lagi awal penubuhan dr unimap pon dah siap laaa weyyy!!!!hangpa org utara neh pandai ckp ja....kerja xjalan, tu la dulu ngaji agama ponteng tidoq....amanah tu takdak~tau buat dosa ja......akhirat tah percaye ker tak tu......aku sunggoh kecewa duduk unimap...aku rase takde suasane nak blaja lansung!!!!kalaulah aku bdk mekatronik mesti aku dah puas ati sems depan....neh aku duk umah kedai lg ngn tah hape2 plv ajar aku time eksperimen!!!!lecturer tah negare mane ngn pelat aku nak pergi kelas pon rase habes minyak jer......pikir la oiii pikir....kami neh bukan ade gaji buat kerje!!!!kena bayar lagi....kami bayar kat sape!!!kat hangpa laaa~ingat hapa haaa!!!!pki duit bayaq kete ape segalanya pki duit laa.....duit tu dpt ingt camtu ja ka????takdak halal garam ka???ingt check in msk bank free ja ka???tak libatkan agama mmg la sungguh2 tak kisah perangai hangpa

mamat skema berkata...

salam..sedap sungguh bahasa tertipoo nih..ni kalau ada lecture yg bc ni, sure xberkat ilmu.. suka ati ja dok kutuk2 org, kata 2 xbtul, ni slh..tertipu la.. kalau rs tertipu, wtpa dok blajar kt cni lg, g la UniKL 2..duit mak bapa kn byk, xyh la dtg ipta ni..bg peluang kt org2 yg btul2 nk blajar... jgn igt sng nk bangunkan u dr xda pa smpai jd cm skrg..nk jg 4 5 org ank pn ssh.. ni kn nk jg 3000 org student.. lbh2 lg student yg xpnah bersyukur cm ni.. cuba belajar bersyukur cket dgn pa yg ko dpt.. bkn sume org dpt peluang blajar cm ni..

Tanpa Nama berkata...

bosan btol ayat mamat skema ni... asyik ayat sme je...

kata2 tertipoo ni ade betulnye wlaupun ayat die ni kasar... lawak giler ayat die. tpi btolla.. kat sini xde suasane study langsung. sbb xde kampus tetap mcm UTP,USM,UM,UKM,UUM,UniKL,UiTM,UTM. sdangkan UteM yg tua stahun dari unimap ni pun dah 85% siap.. tinggal 2 fakulti je yg sdg dibina.. unimap plak.. muda stahun je dri UTeM.. tpi baru 2 fakulti je siap.tu pun bngunan kilang. bukan nak kutuk.. tpi tulah hakikatnye. nilah kesan bila amanah tu x dipegang dgn btol.

kalo wat survey bdk2 yg msuk sini, sure ramai yg xtau keadaan berselerak unimap ni sblm die msuk unimap nih.. aku yakin kalo bdk2 ni sblm die masuk unimap ni die dah tahu unimap mcm ni.. msti diorang xmsuk sini.

"jgn igt sng nk bangunkan u dr xda pa smpai jd cm skrg..nk jg 4 5 org ank pn ssh.. ni kn nk jg 3000 org student.."
ni point mamat skema... kami xrasa di jaga pun.. jaga yg ada ni pun mcm xde keje je..

Tanpa Nama berkata...

tertipoo kata mcm 2 mesti dah bodoh sgt la 2..sampai lec asing ajar x phm..agak2 dia dlu matrik 3 pointer pun kes lelong ni..8 permintaan x dpt..last2 kena jual..dpt unimap..mesti dengki ngan kwn2 dia la 2..ok aper kampus selerak..ajar student mcm mana nak bercampur ngan org awam..jgn jd mahasiswa sombong..baru pegang ijazah dah perasan pndai..masuk kilang mula2 x reti apa gak..ni kalau tgk nut tahu ker jenis M brapa?? pastu ttg yuran mmg la mahal skit..tp xkan nak cas RM3 kot..ingat universiti pak hang ka..awat,pak hang ka yg turap jalan kat kampus tetap??pastu kata org utara..hang asai mana..brani ckp la..mesti tempat ang yg maksiat bersepah..tgk statistik la..utara paling rendah kot kes maksiat..mana universiti pun tahun pertama x leh bawak kenderaan..kalau nak bwk gak pndai2 la nak idup..2 pun nasib baik guard x ambik kisah sgt..kalau universiti lain mewajibkan pakai kad matrik..unimap selamba ja leh pakai jeans ngan selipar p kelas..ni komplain kuat ang mesti anak manja ni..anak mak..susah skit x boleh..nak nangis...pastu yg kampus siap dlu..ang mmg bangang..dah u depa mula dlu mesti la depa siap dlu..budak tadika pun leh pkiaq..pastu unimap bukan x diiktiraf..cuma keputusan x tahu lg..dah EAC asyik tangguh..team yg akreditasi 2 lambat nak meeting..sat sakit jantung la..mcm2..skang ni usul ni akan dibawa ke jemaah menteri trus ker perhatian perdana menteri kalau EAC x bertindak cpt..ang ni keja main teloq ang ka..apa pun x tau..ang sok keja kerajaan ang pun claim gak..siap tipu angka lg..bg dpt lebih..dey..x penah kluaq umah ka..cuba la ambik tau sma keadaan semasa..lg satu sijil matrik x laku langsung la..try la minta keja sijil matrik.. xpandang pun..depa ambik spm ja kot..sedar la ngan kenyataan...ang ni mesti jenis apa pun x puas ati punya..jenis kaki hingaq ni.. dah komplain mahal tp sokong unikl..yuran unikl lg mahal kot..bodo punya org...nak belajaq xdak duit..pinjam ptptn komplain lak..x sedaq diri sungguh..2 pun nasib baik dpt pinjaman..dah keja sok pandai2 la dah survive..xkan gaji RM2500 sampai mati kot..ang ni mesti jenis mls keja punya ni..mkn gaji ja..

Dah Lama Tertipo berkata...

ceh mamat skema.........hey kalo dah 4 5 org anak kater dah susah nak jage, ini jgn mimpi la nak jage 3000 org???ni baru 10 11 org bising dlm blog neh dah komen xfikir panjang pki tali usus.....nak petik ayat bersyukur???itu jer tau bersyukur???aku nyer stail usaha dulu baru bersyukur....kalo dah unimap teruk mcm neh nak bersyukur apanya???ang ingt aku tabligh duduk dlm gua ker xperlukan kampus tetap, duit ngn keselesaan....kalau arapkan angpa neh!!!mmg nak kami suma bersyukur jaaa~bayar la sampai ratus ratus ribu ribu...selagi tak siap selagi tu la dok kata owh syukur laa~at least msk unimap!!!hey nak citer kat sini korang yg dtg promote dgn tak malunyer kate u neh bgs!!!kalo korang kater time promosi tu " owh course kami tak diluluskan lagi yea, dan kampus tetap pon kami takde...janji 2008 siap tp smpi sekrang tak siap...so kami pki rumah kedai je"......huh!!!dah lameee laaaaa kampus neh punyer projekk!!!!apa cita lu olang?????.....kalo kat akhirat tgh kene hisab Allah tanyer setiap pekerjaan pengurusan neh takkan nak jawab "Ya Allah, syukur la tu Ya Allah..." dah Allah bg azab pon "Syukur la tu"....hah!!!nak syukur jer la?????sume nak syukur????kerje korang bersyukur jer laaa????hey aku usaha la sampai spm aku top kat skola dulu, matrik aku cemerlang~sbb unimap ni la promote tah hape2 aku terbubuh dlm borang UPU tu....antara pilihan terakhir kottt~ciss!!!nak jugak aku msk.....skrg aku dah bnyk bunyik tkt lak!!!~blah lewww...nyampah aku

Tanpa Nama berkata...

aku pun x puas ati ngan unimap gak kekadang..slalu bgtau program apa pun last minit..budak2 sabah sarawak susah la..tiket dah la mahal..kena beli sebulan awal...tp nak kutuk unimap pun agak2 la..Tertipoo org mcm ko la yg dok susahkan kami suma..yg kuar peraturan pelik2 mesti pasal org mcm ko dok buat hal...

Tanpa Nama berkata...

dah lama tertipoo..ko ni mmg sng sgt ker kena tipu??masa nak isi borang upu x penah cari info pasal universiti lain ker..xkan x tahu nak jaga diri lg..kalau x puas ati sila ler berhenti dari unimap..ko x tahu aper ckp mmg sng ler..aku ex student KUKUM batch 2nd grad..aku dlu x puas ati gak ngan unimap..tp bila dah grad..masuk industri..industri terkejut ngan budak2 unimap.. bnyk bnda tahu..student MIT pun x sehebat unimap..harap jer MIT ada calon nobel la..

Tanpa Nama berkata...

aQ bangga dgn dat0 nc..
berusaHa nak kaSi kampus tetaP ntuk student..
xkesah koRang nk cKp pe..dia dah berusaha yg terbaik nk bg korg seng..lek r bkn2 xnk wat kampus pun..xkn dia nk buang masa nk tukar nama kukum jd unimap..mesti la dia nk mbagunkn unimap ni habis2san..t korg dah dpt kampus..rule pun dah tukar..tym tu korg bising2 plak rule ketat sgt la..apela..
yg budak matrik tuh..weh ko ni meti geng2 dak pdi2..yg mmg pdi..ko ni mesti budak yg dr golongan kaya..yg xpenah hidup susah,,yg jenis jaga stdrd..nk blaja perlukn ilmu..bkn suasana..ade u lain lagi susah dri unmap ni..


aq benci btul org xreti nk bsyukur..ingat la ape yg berlaku ade hikmahnye..ko pk sendri la nape ko xdpt msuk u yg bgus2 dr unimap ni..sbb pagai ko yg xreti nk bsyukur ni la..
sikap yg sgt blagak!!

tu susah ckp dgn dak pdi2 ni..terlalu pdi bersuara smp tunjukkn kebodohan sendri...
cian giler~

Bace Amek la Iktibar!!!! berkata...

sorang lg tak puas hati....hoi tanpa name 67~ aku mmg anak mak, sbb tu aku cemerlang.....mmg sijil matrik tak laku!!!tu la aku msk unimap jugak sbb dah takleh nak watper.....kalo aku tau unimap neh camni bek aku msk unikl la...aku leyh pinjam duit dulu pki buat blaja, at least meeting2 tertunggak, EAc punyer hal tu dah setel...suasane blaja pon ade~kampus pon ade.....blaja bkn kat kilang terbiar tepi bendang...tah hape2 nak pangkah aku, tgk dulu la kwsn ang blajaq neh!!sedey mak pak aku antaq mai sini.....siap tanyer nak blaja kat unimap ker??ceh hina!!!!kalau unikl mmg la mahal swasta...tp swasta aku leyh complain kalo xpuas ati, dan mamat tu xde la nak kater syukurla masuk unikl!!!deorg lak kater syukur ko ade...leyh perbaiki kelemahan kami......bace la komen aku neh!!!push la sikit org2 atas tu...dpt gaji mkn gaji sume ade dah~mintak tolong student sket jer....bg la kami neh merasa mcm blaja kat Unversiti....push la bg siap kampus tu pon okey da, ini duk beli kedai baru!!!!tah hape2....unmap neh U awam kot!!!asal la asyk kate duit takde duit takde....mcm bodo!!!!mak aku bayar cukai tanah cukai pintu cukai angkasa tu pergi la mintak!!!mak aku bg utk korang laaa.....buat la pembangunan tuk kami, buat la bakti...tak rugi, kiter ne islam....Allah akan bantu kat akhirat nnt, tp kalau seleweng sape pon tamo bantu laaa~fikir la

Tanpa Nama berkata...

nampak sgt post 72 x tahu aper...ingat duit cukai 2 masuk university trus ker..abes 2 golongan miskin mcm mana? peruntukan pertahanan? subsidi? dan DLL suma 2 asal dari duit cukai la yg dilaburkan dan dapat keuntungan..kalau x puas ati sila ler berhenti..komplain buat aper..dah xder duit buat cara xder duit..nak masuk unimap gak buat aper..masa dapat tawaranj dia dia pos sekali kad nak tolak tawaran..asal x isi??

Tanpa Nama berkata...

bangge la sngt ngn dato NC ko tu...bape kali dah die tangguh kate unimap bakal siap kampus tetap?....bape kali tukar tarikh?kalo tukar tarikh tp 4 school da siap takper?ini baru due school...school die ngn school mekatronik.....syukur la~penat ckp ngn org yg xpenah nak muhasabah....aku pon bersyukur dpt feedback drpd korang.....bersykurlah korang, bersyukur la.....semoga sentiasa tergolong dlm golongan bersyukur aminnnn~dah teranaiya pon msh bersyukur...aku sngt kagum dgn org2 camni....takde usaha tp bersyukur je, ssh jumep kat luar, tp sng nak jumpe kat unimap

Tanpa Nama berkata...

kampus lambat siap pasal bekas menteri besar perlis ler..Shahidan..tanah kampus tetap 2 tanah dia suma..dia beli murah kt penduduk..pastu jual mahal kt unimap..peruntukan kerajaan utk unimap 30% masuk kt dia dlu..2 yg pilihanraya lepas istana campur tgn...kalau x bersyukur..nak komlain..tp komplain 2 akibatnya susahkan org lain..bg la kena cara..

Viva La Vida berkata...

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!tanpe name 72 tanpe name 72.....jahilnye ko pasal politik~serius jahil.....mesti ko mkn suap jugak kan.....hahahahahahahahaha......pertahanan???beli kapal selam buruk 72 juta sampai skrg tak pakai.....buat besi brk~beli helikopter berbelas kali terhempas.....sume second hand, subsidi???minyakk???untung petronas thn lepas rm 48 billion!!!!!!deymm!!!!48 billion dowh selepas cukaiii!!!!one more deymmm!!!!!!so kerajaan amek berape???untung kasar 118 billion???boleyh kire???nak pinjam kalkulator ker???.......aku doakan ko A+ exam math nnt....penduduk 24 juta, cukai at least mesti ade due...cukai pintu and cukai taksir......rokok dan arak lagi???mcm mane ta kate Malaysia kaye???buat stadium sukma mizan gong badak terengganu ngn harga 300 juta, then roboh camtu jer???wahh kayernyer buat stadium then pki sekali robohkan....hahahha!!!unimap mintak 1 billion aku rase 2 school lg leyh siap???org atas yg berpengaruh xder ker nak mintak tolong???tolonglaaaa...kami neh U awam~kerajaan punyer...kerajaan tolong la sikit jer pon~bosan debat ngn org jahil neh

Tanpa Nama berkata...

weh b0NGgOKK!!
kan tengah buat kampus tuh..bodo btol lar..
ko ingt manusia ni Robot ke??nk ciap cpt2..
sial giler mulut caM longkang!!xde hati perut..
ko hidup bermsYarakat jgn nk selfish la..

ingat ko sorg je ke yg byr mahal2..tau pun sijil matrik xlaku..tp dok bangga ko tuh blaja kat matrik..ko nk suasana cam ne?
cam skola rendah tuh??ader tym2 asrama cm2??
bla ar weyh..be str0ng la like a man...
hadapi watever pun cABaran...malu la kalo ko no 72..ni laki2..xleh thn cabaran..menyampah tau x..menyampah!!!!

Tanpa Nama berkata...

amek la aper yg dikatakan oleyh tanpa name 72 tu sbg cabaran utk org atas....aku tulis bkn nak layan bwhn2 cam ko neh....bukan leyh majukan kampus pon.....ko pon student cam aku gak.....nasihat utk ko blaja la rerajin maybe leyh majukan unimap dan hilangkan org2 yg tak puas hati, banyak komplain, perangai berlagak, anak mak.....entah la kenapa kat syarikat2 berjenama wajib ade both utk complain n satu jbtn panggil human resource.....kenape sirim adlh bebas??fikirlah....tu sume sbgi tempat nak terime complain and do something to achieve quality

Tanpa Nama berkata...

viva la vida...wei..bila lak malaysia beli kapal selap buruk??kapal selam scorpene 6 torpedo launcher yg malaysia baru beli 2 kapal baru la..tp bukan mcm beli buah..beli2 trus dapat..beli baru bina kapal selam 2..lepas perjanjian mcm2..yg helicopter yg terhempas 2 heli NURI dah puluhan tahun kita pakai la..skang nii nak beli baru dari pihak eurocopter tp bukan senang la..ingat 118 bilion 2 besar sgt ker nak cover satu malaysia....pastu unimap leh mintak 1 billion mcm 2 jer ker..mcm ko mintak rm1 dari parents??

Tanpa Nama berkata...

sirim bebas tp ada PTD (pegawai takbir diplomatik) lg gila pengurusan dia..asal tukar ptd ja tukar pengurusan..HR nagn department lain bukan satu kepala pun..try ler keja kt industri seklai..aduhai..

Tanpa Nama berkata...

118 billion besar sngt ker x???hahaha.....itu minyak jer beb!!!kelape sawit??timah??rokok??arak??nak per lagi??.....pelabuhan klang top 20 pelabuhan plg utng kat dunia watper??......cukai tiap2 thn kutip lagi???pergi mane??bace la paper.....kes kapal selam najib tu ko ikut ker tak??komisen najib pergi beli sukhoi smpi 500 juta ade korang tau??....sorilah dah msk politik lak....bkk la mate, kiter neh generasi baru~ jgn la diikutkan perangai lame pemimpin kita....deorg ade baek ade slh, amek yg baek dan perbaiki lagi.....korang xleyh fikir ker???aper yg dikatakan dlm neh???ape yg editor cube nak buat??neh nak bukak minda korang la.....bg ade amanah dan tanggungjawab.....sume tu nnt kat akhirat Allah soal~fikirlah

Tanpa Nama berkata...

aik no 74..terasa ker??? c0nsider r cket..ko xtau ape2 mslh yg nC kene tggung..ttg pekerja..
masa..mslh duit lagi..psl student dia lagi..
cuba ko pejam mata dalam2..pastu g sujud kat sejadah..solat pastu berd0a cpt2 kampus siap..
sambil2 tuh ko cuba letakkn diri ko kat tempt nC tu..ape ko nk buat??mampu ke ko nk tubuhkn unimap kini??kita nk berubah bia a slow2..

xpun lau ko nk sgt ciap cpt...ko g la jd buruh binaan..p buat ntuk school ko..tgok jenuh xjenuh ko nk wat bende tuh..ko ni mmg xpnh hidup susah ke..xpnh nk cuba letakkn dri kat tmpt mslah org lain..

PENTINGKAN DIRI!!

Tanpa Nama berkata...

ermm..bnda ni xpyh gado2 sbnr nye
ak pun frust gak isu2 cmni..bersyukur pun bersyukur jgk...usaha tetap usaha utk bersuara
kita kt sini xkn nk ikot jer ape yg unimap bwat..editor tulis cmni soh kita berfikir..btol atau xbtol lain cerita..
pihak pengurusan pun sptot nya berani la nk jelas kn bnda2 cmni..ish2..cuma kita berusaha utk membuktikan kebenaran.tu je..bkn slh pun

yg penting ikhlas belajar mencari ilmu..rezeki ade di mana2 ;)

Tanpa Nama berkata...

mmg suma ada baik dan salah..tp lebih baik pemerintah kuku besi tp negara aman.. dari pemerintah berjiwa rakyat tp lemah dan huru hara

Tanpa Nama berkata...

bg contoh pemerintah berjiwa rakyat tp lemah dan huru hara???

Tanpa Nama berkata...

tp dapat gak sukhoi..canggih..singapore tgk kita beli SU-30 MKM ngan Astros trus cuak..diorg respond ngan demand nak beli F-22 raptor dari US..dlu kita penah kena tipu ngan US..beli F-18 tp xda weapon system...

Tanpa Nama berkata...

perdana menteri thailand ABISIT

Tanpa Nama berkata...

pentingkann diri???!!!!hahahaha....
nasiblah awak dah jadik dato NC....jlnkan la tugas, jelaskanlah ape yg tersirat, buatlah satu blog cerita la ape kesusahan anda sampai skrg ditangguh lagi.....citer la dgn kejujuran dan ketenangan....mgkn ade student yg boleyh bantu??takpon staff2 ker??...pentingkan diri ker kalao mintak nak siapkan kampus utk semua student duduk??pentingkan diri ker utk bg semua org puas dan lenyapkan hura hara mcm neh??.....anda waras atau tidak??duduk kat mana??atas tanah atau udara??bumi nyata atau khayalan??.....ingtlahhadis yg terlampau feymes ini pemimpin kakinyer sebelah di syurga sebelah di neraka....sematlah atas meje korang kalo jadik pemimpin nnt

Tanpa Nama berkata...

bnda brjuta2 pun bleh kena tipu?! adeihh..haha

Tanpa Nama berkata...

besa la..dah rakyat kita x mampu nk buat sndiri...

budi baik berkata...

sile jgn merapu lagi dalam thread ni...
ruang ni cume nak bincang pesal yuran LI yg mahal
tak de kene mengena pesal jet pejuang DLL.

Tanpa Nama berkata...

dia x waras atau hanya majoriti yg x setuju dengan pemikiran dia?? apa yg dikatakan waras sebenarnya??

Tanpa Nama berkata...

hahaha.....tu la~org dulu bujang lapok lg.....p ramlee~skrg zaman muda mudi kite mari la perkasekan dgn amanah dan kerje yg memuaskan hati...berfikir sblm bertindak, buat perancangan serapinya....kalau dulu hitam putih skrg leyh buat 3D da siap kaler dgn berbagai resolution

Tanpa Nama berkata...

ini isu yg xda kena mengena..
jom dota..ahhaha

Tanpa Nama berkata...

hidup..hidup..
hidup student...
turun...turun...
turun yuran LI....

Tanpa Nama berkata...

kadang2 xfhm..
nape ade yg kat cni suruh editor pi jumpa hep, mtk penjelasan..xke namanye commit suicide tu?skrg ni diorg dok cari sapa editor ni,try block kan blog nih la..xkan la editor ni xgna akal nak pi tnya kat hep..adui..

Tanpa Nama berkata...

hura-hara ke unimap ni??ade perang ke?ade pengganas ke?
aq tgok msih ade lgi yg mmpu p kuliah..ade lgi yg mmpu p jwb final exame..ade lgi yg gah maen dota??perang dota len crita lakan..

pntgkn dri kt sni mksud dya jgn la nk pntgkn prasaan kita je..lau btul ko musykil sgt g la jmp dat0 nc tye knape ttguh..pnah ko mbik kesah ape hrapan dia ttg unimap?pnah ko mbik tau ttg pengorbnn ape yg dia dh wat ntuk unimap ni?

dan lagi satu..ko tu sape nk tntukn seseorg tu dpt msuk syurga ke neraka..ko tuhan ke nk judge2 org ni?ko bleh npk ke amal yg dia buat??
ko xlayak beb!nk ckp2 cm2..nc tu pemimpin unimap..jd pemimpin susah..anak buah buat slh dia yg kne tanggung dosa..sbb tu aq suh ko ltkkn dri ko kat tmpt dat0 nc tuh..

saBar la skit..aq cuma sakit hati org yg kutuk2 unimap tp msuk gak unimap ni..pastu komplain rumah kedai la pela..bru susah cikit bising lebih..tu kat lua sne tu ramai lagi yg lebih susah..please la..matang cikit..duk maki hamun dlm ni..mcm pe je..semua org xperfect..
dan xde satu makhluk pun ciptaan allah yg perfect..

hargai nikmat yg ade..

Tanpa Nama berkata...

memang rumah kedai pun..
kahkahkah..
lain kali amik la mekatronik
ape kelas belaja kt umah kedai
sekolah tadika pon ade bangunan sendiri
kehkehkehkehkeh

Tanpa Nama berkata...

malu la woi mbr aku dtg dr jauh pon tegur,bile la unimap ni nak siap kampus ttap..dari zaman kukum dok same je kat rumah kedai..sampai ade skali tu time aku klas kat automat ade pakcik dari kedah siap tanye aku,dik kat kilang ni ade keje kosong tak dik?...pakcik dari kedah ni datang cari keje..pastu aku cakap,ni bukan kilang pkcik,ni tmpat blajar..tkejut die..die ingat yg pakai jaket ramai2 ni bdak keje kilang..korg xtrase malu ke ble org luar cakap camtu...mgkn pkcik tu dari kg,xtau pe2 pasal unimap...tp 1st impression die..adoi...malu beb...

Tanpa Nama berkata...

Yg malu student kan....org2 atas tak rase camtu lak~haiz....pelik2, muke tebal sngt dah ker pergi mintak duit nak majukan unimap???

Tanpa Nama berkata...

99..member ko tegur ke tnya soalan...hahaha..

Tanpa Nama berkata...

dah pakcik 2 x tahu nak wat mcm mana...dia x update

Tanpa Nama berkata...

kesimpulannya... embrassing!

Tanpa Nama berkata...

mase aku LI kat telekom budak2 UPM pon x kenal UNIMAP. huhuhu

Tanpa Nama berkata...

dak2 UPM 2 x ambik tahu gak kot..ahahhaha

Tanpa Nama berkata...

aku nak masuk LIM KOK WING...
kekeke

Tanpa Nama berkata...

ISU YURAN LI MASIH LAGI BELUM ADA PENJELASAN???

BUNYI KHABAR,MANAGEMENT DUK CBUK NAK CARI EDITOR..

BUKAN BEGITU SEPATUTNYA,SEPATUTNYA BUATLAH PENJELASAN..BETUL KE TIDAK DAKWAAN..
KEMANA PERGI WANG ITU..

KENAPA U LAIN BOLEH TURUNKAN,KITA X BLH??

BAGI PENJELASAN LA KEPADA KAMI..

SELAGI X BERI PENJELASAN TERBUKA,SELAGI ITULAH ISU INI X SELESAI..

KALAU BETUL X SALAH,BG PENJELASAN..
KALAU X,KIRA MENGAKU BERSALAH LA TU..

EDITOR DAH JALANKAN TUGAS DIA..

Tanpa Nama berkata...

bdk2 UPM bkan x ambk tau... unimap ni je yg x sbegitu masyhur berbanding universiti lain.. dri sgi pengurusan, kualiti student, kampus tetap, pilihan raya kampus, yuran LI, facilities dan banyak lgi.. ayuh unimap! kita lakukan perubahan!

Tanpa Nama berkata...

jom berubah..selaku universiti merata atas perlis (UniMAP)..kita jual nama..bg glamer mcm u lain

Tanpa Nama berkata...

upm masyhur ttg apa???

Tanpa Nama berkata...

unimap masyhur ttg apa plak???

Tanpa Nama berkata...

x slah mmberi buah fikiran...masing2 ade fikiran masing2...yg slah...kite tegor kalo mmpu.... x mmpu..lawan dgn cara sendiri..psl yuran li...sepatutnya x perlu lah mhl....ade yg bg contoh uum rm200 je mase li...boleh diambil perhatian...yg baek kn cuba kaji..yg buruk pon kn cb kaji..cth..uum murah mungkin sbb li diorg singkat...mungkin 3 bln...unimap 5 bln...yg perlu di kaji oleh unimap ialah....perlu ke yuran li sebyk rm870 seperti editor bgtau....kajian penting...sbg pelajar ataupon staff uni..msti lar ade minda yg baek..ptt ader kesedran 2...yg slah tetap salah..yg btol ttp betol..tp igt..yg btol pon bole jd slh..renungan..manusia suka mendengar ape yg dier suka dgr dan suka lihat ape yg dier suka lihat.....

Tanpa Nama berkata...

setiap tmpt blaja yg aq p mesti ade je yg xpuas hati ttg u masing2

lau g matrik..student ckp diorg kne jlni cm dak duk asrama x cam uitm biasa..g uitm plak student ckp diorg kene pki formal tiap kali g kuliah..lau g poli student ckp xbezsh sbb kawalan ketat..

huhu bila usha unimap..inila ayat2 yg student akan ckp..dri tanpa nama 1 smp la sape2 pun..

inila kehidupan..huHuhu setiap perkara msti xdpt nk puaskn hati setiap insan...
pe boley buat..sabar je la ek nC..

tp pda staff yg songlap wet staff..lantak engkola tu hal ko dgn TUHAN..

Tanpa Nama berkata...

""staff songlap wet students" pbtulan2 hehehe

Tanpa Nama berkata...

weh..btul ke management nk cri editot ni..
huhu cuba bygkn ..lau unimap ni upah pengondam terkenal komputer ke blog kerkn..yg pakar2 punyer..ishh..lau tertangkap cmne la tu ek..
korg nk backup editor ni ke?huhu

Tanpa Nama berkata...

kehkehkeh...
kalu managment cari editor maknanye managment takut dengan editor..
huhuhuhu....
sape kate poli kawalan ketat?
aku duk PUO dlu relek je.

DEM2000/2003

Tanpa Nama berkata...

mmgla setiap manusia mane leh puas...
tnye sape2 pon die xkan pnah puas...
haha aku dak puo gak

DKE 2004-2007

Tanpa Nama berkata...

kalo student complain psal bnda2 kecik.. cth: kna pkai baju formal atau peraturan ketat, itu smua x jadi msalah. kami boleh terima slagi ia x melanggar peraturan agama...

yg kami complain psal bnda2 yg besar. UUM stelah mendapat wang hangus dri KPT, uum trus mansuhkan yuran LI.maknanya student tidak perlu byar yuran apa2 utk LI... unimap..? mahal.. kami x mahu duit kami dgunakan utk bnda yg haram,

Tanpa Nama berkata...

eerrmm....2lis pape biar lh ader tol2 nyer fakta..jgn maen ckp je..huhu

Tanpa Nama berkata...

tha fact is yuran LI unimap mahal...
wtf unimap...

Tanpa Nama berkata...

hurrrrrraaaaa haraaaaaaaa.

Tanpa Nama berkata...

tangkap editor....

KASI dia.....sumbat ISA.....

Tanpa Nama berkata...

pe hal ngan editor plak...nie suara majoriti student unimap we...hidup unimap!!!

Tanpa Nama berkata...

budi poyooooo.....

criminal breach of trust kunooonn...

kalu ang pandai sgt....pi la jadi saksii..

Tanpa Nama berkata...

'bagaikan kambing menanduk bukit,
bukit tak runtuh tanduk yang patah'
sumber dari tv3.
kaahkahkahkah

http://budibaik82.blogspot.com/search?updated-max=2009-05-06T11%3A50%3A00%2B08%3A00&max-results=7


budi tanduk barang besarrr punyaaaa.....

tanduk jgn tak tandukk...kehkehkeh...

selamat menandukkkk...mooooooooo

Tanpa Nama berkata...

http://budibaik82.blogspot.com/search?updated-max=2009-05-06T11%3A50%3A00%2B08%3A00&max-results=7


haa...jumpa dah sorang...

Tanpa Nama berkata...

http://budibaik82.blogspot.com/2009_10_01_archive.html

jeng....jeng....jeng.........

Tanpa Nama berkata...

http://img266.imageshack.us/img266/1923/f35e6ec4560d4bdf86ddea2.jpg

blog dia pun nak sma jer cara tulisan...

budi baik berkata...

alahai punk la sgt...
hacker la sgt...
kahkahkah...
(gelak guling)

Tanpa Nama berkata...

jambu siotttttttt.....
stim aper budi nihh....hikhikhik

budi baik berkata...

stim ketum ke stim ice2 baby..
kehkehkehkeh..

Tanpa Nama berkata...

hakhakhak

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah....budi ooo budi
kate umo 30 lebey...
perangai cam kambing jekkkk...

Tanpa Nama berkata...

kambing berbudi..hehehe