Bicara Siswa


Khamis, 15 Oktober 2009

KKG: Internet Bermasalah

Sejak akhir-akhir ini, Kolej Kediaman Wang Ulu (KKG) sering mengalami gangguan 'internet' dan 'server' yang agak kritikal walaupun sudah berkali-kali penghuni kolej tersebut membuat aduan kepada pihak ICT.

Mengapa ia terjadi di KKG sedangkan di kolej kediaman lain tidak berlaku gangguan sedemikian? Adakah rangkai server di KKG di 'hack' sepertimana pernah terjadi sebelum ini? Atau adakah pihak ICT sengaja 'mengganggu' 'server' atas arahan "Top Management" bagi menghalang dan menghadkan mahasiswa KKG melayari web-web atau blog-blog yang amat di'takuti' oleh "Top Management"?

Banyak aduan yang dibuat sementalah lagi keluhan yang berbunyi akibat jaringan 'server' yang tidak dapat berfungsi dengan baik untuk mahasiswa mencari maklumat dan info berkaitan dengan 'study' mereka. Ia secara tidak langsung membantutkan kerja-kerja untuk menyiapkan assignment dan 'research' yang telah diberikan.

"Saya dan sahabat mahasiswa yang lain sudah berkali-kali membuat aduan dan cuba mendapatkan penjelasan daripada pihak ICT tentang perkara ini, namun tidak ada jawapan yang dapat meyakinkan kami." kata seorang mahasiswa yang mahu dirahsiakan namanya kepada wartawan UniMAPKini.

Menurut beliau, gangguan sebegini membantutkan kerja mahasiswa di KKG dan memaksa mereka keluar untuk mendapatkan bekalan internet seterusnya menyiapkan projek serta "assignment". Ia tidak sepatutnya terjadi.

Kata seorang lagi mahasiswa UniMAP yang juga bekas pimpinan pelajar, 'server' di KKG sememangnya sering menghadapi masalah, ia sudah menjadi kebiasaan, walaubagaimana pun dalam keadaan yang mana kami amat memerlukan internet, ia tidak wajar terjadi. Pihak ICT seharusnya menyediakan satu solusi kepada masalah ini dan ia perlu diatasi dengan segera.

Menurut seorang lagi mahasiwa yang tidak mahu dikenali, kemudahan rangkaian internet adalah tanggungjawab pihak pertadbiran universiti dan amanah yang diberikan untuk kegunaan mahasiswa, maka tidak menjadi masalah untuk mahasiswa menuntut hak mereka.

Tambah beliau lagi, adalah salah jika mahasiswa mengatakan bahawa kita patut bersyukur dengan apa yang telah diberikan sehinggakan menghalang untuk kita menuntut perkara yang sepatutnya menjadi hak kita dan tanggungjawab yang sepatutnya ditunaikan oleh universiti, ia sama sekali salah. Sebagaimana seorang ayah perlu menunaikan tanggungjawabnya, begitu juga pihak pentadbiran universiti.