Bicara Siswa


Jumaat, 23 Oktober 2009

Air Perlis Tidak Bersih


Bahan cemar tinggi dalam air paip di Perlis, K'tan

Kandungan bahan asing seperti klorin, bakteria E. coli, aluminium dan besi didapati tinggi dalam air terawat di Kelantan dan Perlis.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2008, ujian makmal yang dijalankan di Loji Rawatan Air (LRA) Pintu Geng, Kota Bharu mendapati kandungan besi dalam air terawat di loji itu adalah sangat ketara iaitu melebihi 0.3 miligram per liter.

Sebagai contoh, pada Februari 2009, sebanyak 20 kali sehari ujian yang dilakukan mendapati kandungan besi dalam air dirawat ialah antara 1.5 hingga 1.8 miligram per liter setiap hari.

Ujian yang dijalankan Kementerian Kesihatan terhadap kualiti air minum di Perlis pula menunjukkan terdapat 7.1 peratus klorin, 6.8 peratus E. coli dan 4.1 peratus aluminium di dalam air itu.

"Kekerapan ujian di loji yang dijalankan hanyalah antara lima dan enam kali sehari tidak memadai bagi memastikan tahap kualiti air yang dibekalkan pada pengguna adalah selamat," kata laporan itu.

Selain itu, Jabatan Pengairan dan Saliran Perlis tidak membuat ujian di stesen pensampelan yang menyebabkan keputusan pensampelan hanya bergantung kepada ujian yang dijalankan pihak Jabatan Kesihatan.

Menurut laporan itu, bagi meningkatkan kualiti air minum yang dibekalkan, pihak terbabit disyor supaya menyegerakan perwartaan kawasan tadahan, muka sauk, medan telaga dan LRA sebagai kawasan larangan, selain menaiktaraf LRA.

Tindakan penambahbaikan dari segi kekerapan ujian dan membaiki stesen pensampelan yang rosak dengan segera, turut menjamin tahap kualiti air yang dibekalkan. BERNAMA

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

adoi..abeh yg dok mnum air water cooler ari2 ni agak2 slamat x

Tanpa Nama berkata...

klu mcm 2 air kte mnum nie mmg tercemar la..
bhaya utk kesihatan 2..

ash berkata...

patotla asyik ade masalah kulit je semenjak dok perlis ni...air kotor.tp redha jela..huhu.

mnbvzxcv berkata...

betul.. air paip kt wg ulu kotor, ada warna putih sometime berkeledak...

Mas berkata...

air tu kalau masak memang takleh minum.. Habes cerek lekat putih-putih tu..

bahaya benda tu!

Tanpa Nama berkata...

btoi2.. aku pon pelik.. knapa jd mcm 2.. pk2 kn lah...

Tanpa Nama berkata...

kat selangor lagi teruk...
air kaler kapur terus......

Tanpa Nama berkata...

bende free...pkai je la...
xpon ltak bio aura kat umah..
pkai duit sndri...
abis cite....

so brsyukur la ngan pe yg de....

Tanpa Nama berkata...

ptt ltakla mesin r.o banyak2 sket kat kolej kdiaman...
duit krajaan bg kat u bkan sket...
tpulangla kat brisn mpp br yg nak btindak..
jgn asek kene cucuk idong je dgn hep..

Tanpa Nama berkata...

depa buat apa?
mkn gaji buta ka?

aiyo..

Tanpa Nama berkata...

cGum michael kors
xTpk GHD Pas Cher
wXzs discount north face jackets
4kAjf ugg store
5fGwm Michael Kors

Tanpa Nama berkata...

RlqVnx [url=http://onnrainnmcm.com/#17428]MCM 財布[/url] QgxDvf http://onnrainnmcm.com/ EwyMjx [url=http://mcmsenmon.com/#35402]MCM リュック[/url] JzxShk http://mcmsenmon.com/ ZenLqh [url=http://ninnkimcm.com/#76975]MCM 長財布[/url] QadDeo http://ninnkimcm.com/ NqgZjb [url=http://kaidokumcm.com/#51114]MCM 通販[/url] CroUhk http://kaidokumcm.com/ OxzSbp [url=http://manzokumcm.com/#24685]MCM 韓国[/url] BbuHwo http://manzokumcm.com/ SpeAua http://chloenihon.com/ WflZhy [url=http://chloenihon.com/]クロエ キーケース[/url] JieZ http://toumikousin.com/ AmmOU [url=http://toumikousin.com/]tumi[/url] CdxIbS http://toumikakaku.com/ FleAqJP [url=http://toumikakaku.com/]TUMI ショルダー[/url] DfaXuf [url=http://mcmhannbai.com/]MCM ショルダー[/url] KtxKvk [url=http://mcmhannbai.com/]MCM 財布[/url]

Tanpa Nama berkata...

hello order eszopiclone - purchase lunesta http://www.lunestaonlinesales.net/#purchase-lunesta , [url=http://www.lunestaonlinesales.net/#lunesta-mg ]lunesta mg [/url]

Tanpa Nama berkata...

aev prednisolone no prescription - prednisolone online http://www.prednisoloneforcheap.net/#prednisolone-online , [url=http://www.prednisoloneforcheap.net/#prednisolone-without-prescription ]prednisolone without prescription [/url]

Tanpa Nama berkata...

hello cheap ventolin online - generic ventolin online http://www.ventolinonlinesale.net/#generic-ventolin-online , [url=http://www.ventolinonlinesale.net/#order-ventolin-online ]order ventolin online [/url]

Tanpa Nama berkata...

Blogger: UniMAPKini - Catat Ulasan [url=http://www.cymbaltarxbuyonline.net/]generic cymbalta 60 mg [/url] buy duloxetine - cymbalta medication - low cost cymbalta - http://www.cymbaltarxbuyonline.net/ [url=http://www.buyingprovigilcheap.net/]generic provigil cost [/url] buy generic provigil - cheap provigil online - modafinil cost - http://www.buyingprovigilcheap.net/ [url=http://www.cymbaltarxbuyonline.net/]cymbalta no prescription needed [/url] cymbalta without rx - buy cheap cymbalta - purchase cymbalta - http://www.cymbaltarxbuyonline.net/ [url=http://www.buyingprovigilcheap.net/]Modafinil Price [/url] provigil for sale online - Generic Modafinil - provigil sale

Tanpa Nama berkata...

Blogger: UniMAPKini - Catat Ulasan [url=http://www.somarxfastrelief.net/] Buy Soma [/url] buy soma without rx - Buy Soma - soma 350 mg [url=http://www.prednosineonline4sale.net/] Cheap Prednisone [/url] prednisone pills - Prednisone For Sale - prednisone price [url=http://www.buystendrarxonline.net/]buy stendra online [/url] buy cheap stendra - buy generic stendra - buy avanafil - http://www.buystendrarxonline.net/ [url=http://www.prednosineonline4sale.net/] Cheap Prednisone [/url] prednisone sale - Buy Prednisone - prednisone without prescription