Bicara Siswa


Selasa, 13 Oktober 2009

PENAFIAN HAK KALI KE-2

Assalamualaikum wbh & salam perpaduan,

12 Oktober 2009/Isnin/2.30ptg : Sekali lagi seluruh mahasiswa UniMAP telah dinafikan hak buat kali ke-2 selepas dari penafian hak untuk bertanding didalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar(MPP). Hak kebebasan bersuara seperti yang telah digezekkan didalam perlembagaan Malaysia, dan hak untuk mendapatkan maklumat & info semasa berkenaan kampus mereka telah disekat dengan mengambil tindakan menyekat @ block kesemua web & blog yang memaparkan berita sebenar berkenaan situasi semasa di kampus UniMAP.

Merujuk kepada perlembagaan persekutuan bahgian II iaitu mengenai 'Kebebasan bersuara' (freedom of speech) ianya dinyatakan dengan jelas didalam "Perkara 10 (1) (a) yang menyatakan tiap-tiap warganegara berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran."

Pencabulan perlembagaan dengan jelas-sejelasnya telah dilakukan oleh UniMAP dengan mengambil tindakan sempit menyekat web & blog yang memaparkan berita yang telus & terus kepada mahasiswa agar lebih berfikiran terbuka terhadap isu semasa.

Menurut pertemuan dan perbincangan bersama
Mantan Majlis Perwakilan Pelajar, beliau juga mengutuk tindakan UniMAP yang telah menyekat minda mahasiswa dari terus berkembang secara positif dan aktif. Menurut beliau lagi, tindakan kuno menyekat blog-blog ini langsung tidak mendatangkan faedah kepada unimap malah hanya akan menguatkan lagi para blogger ini dari terus bersuara. Beliau juga turut menyentuh soal perlembagaan yang sering dimanipulasi oleh pihak-pihak yang berkuasa tidak kira diperingkat nasional mahupun diperingkat kampus.

Sebagai akhiran, hak kesamarataan perlu diberi kepada pihak universiti & mahasiswa agar tidak wujud krisis perlembagaan di bumi kampus kita. Pihak yang berkuasa perlu memberi kuasa kepada mahasiswa untuk terus berbincang dan menyampaikan hal ehwal semasa kepada seluruh mahasiswa & bukanlah bertindak menggunakan kuasa tersebut untuk menjadi lebih berkuasa. Jika hal ini yang berlaku, maka sejarah dunia akan kembali berulang. Ingatlah, Empayar Firaun yang dikatakan sungguh berkuasa akhirnya tumpas dan jatuh dengan mudah apabila kuasa disalahgunakan.

salam mahasiswa & salam perjuangan.

Tiada ulasan: