Bicara Siswa


Isnin, 16 Februari 2009

SIS Memang Cari Nahas

Berita Harian melaporkan baru-baru Sister In Islam (SIS) telah mengadakan satu persidangan Projek Pergerakan Global Bagi Kesamaan dan Keadilan Dalam Keluarga Islam (Musawah) untuk membincangkan jalan terbaik bagi menyuarakan kepada dunia dan pemimpin bahawa diskriminasi tidak boleh dilakukan lagi terhadap wanita dengan menyalahgunakan agama.

admin@unimapkini:
siapa yang mendiskriminasikan wanita sebenarnya? undang-undang mana yang bertindak tidak adil pada wanita sebenarnya? Yang mendiskriminasikan wanita adalah pemimpin dan masyarakat sekular termasuk puak-puak SIS yang liberal ni. Yang bertindak tidak adil pada wanita adalah Undang-undang sekular bukan undang-undang Islam.

Persidangan ini telah dihadiri oleh 250 peserta daripada 47 negara yang bertempat di Ibu Kota dan berlangsung selama 4 hari. Menurut Pengarahnya Zainah Anwar, penganjuran Musawaf tepat pada masanya kerana rangkaian wanita Islam antarabangsa perlu diwujudkan untuk memperjuangkan usaha supaya perubahan undang-undang dapat dilakukan.

admin@unimapkini:
Bagusla tu nak memperjuangkan perubahan undang-undang, kalau betul-betul ikhlas, tak payah ubah-ubah, tukar terus pakai semua Islam. baru selamat dunia akhirat. Ini tudung pun tak pakai, kemudian nak perjuang hak wanita Islam. Celaru betul SIS ni, nak cakap pasal Islam, tapi Islam tak amal, macam mana ni! confius nih!

Zainah berkata, "biasanya apabila wanita Islam mahu menuntut keadilan atau inginkan perubahan undang-undang, mereka akan dimaklumkan bahawa ini semua adalah undang-undang Tuhan yang tidak boleh ditukar atau dibincangkan langsung. Wanita yang mempersoalkan, mencabar atau mahukan perubahan kerana ketidakadilan itu akan dilihat sebagai individu yang menentang syariah atau lemah iman."

admin@unimapkini:
Puak-puak SIS ni kena sedar, di Malaysia ni tidak dilaksanakan pun undang-undang Islam secara menyeluruh. Cuma yang ada berkaitan undang-undang keluarga Islam, walaupun ada tapi masih banyak celarunya sebab pemimpin sekular langsung tiada kesedaran untuk mempraktikkannya secara serius.

Memang undang-undang dan hukum-hukum Islam yang ada dalam Al-Quran tak boleh ditukar, yang boleh ditukar hanya undang-undang sekular yang puak-puak SIS duk pakai sekarang ni. Hukum pakai tudung pun tak leh ubah-ubah, hangpa nak ubah untuk jadi tak yah pakai pasai apa? Kalau cabar undang-undang Islam termasuk pasal aurat, bukan setakan lemah iman, tapi batal iman!

Menurutnya lagi, “Paling tidak pun, wanita itu akan dikatakan bersikap anti-Islam, kebaratan atau akidahnya jauh menyimpang, malah laporan akan dibuat kepada polis atau pertubuhan agama supaya kita ditangkap dan pertubuhan kita diharamkan kerana dikatakan menghina Islam.”

admin@unimapkini:
Memang pertubuhan SIS ni hina Islam pun, memang anti-Islam, kalau tak anti-Islam kenapa tak perjuangkan hukum Aurat, itukan perjuangan hukum yang benar. kenapa tak perjelaskan agar semua wanita muslim faham wajib menutup aurat dan tutup kepala tu. Puak-puak SIS ni belajar-belajarla pakai tudung, kalau tak nak pakai tudung kain, pakai "tudung saji" pun tak pe. "Slow-slow".

“Kita tahu bahawa Islam memberi keadilan kepada semua dan kita ingin nyatakan, tidak ada keadilan dalam dunia ini jika tidak ada kesaksamaan. Walaupun kita mempunyai latar belakang dan budaya yang berbeza, matlamat kita adalah sama, malah kita perlu mengetahui apa yang dibolehkan dalam Islam dan apa yang sebenarnya dilarang.

admin@unimapkini:
Pandai pun SIS ni, tahu pulak yang kita ni perlu mengetahui apa yang dibolehkan dalam Islam dan apa yang sebenarnya dilarang, tapi aku still confius ni! tak tutup "jambol" atau rambut tu dibolehkan ke, memang tak dilarang erk untuk kita tak pakai tudung?


Apa benda yang "kesaksamaan" tu, nak bagi semua sama rata ke SIS? aku rasa macam tula "kesaksamaan" yang hangpa faham dan maksudkan. Jadi tak setujula ni kalau harta pusaka dibahagi 2 nisbah satu pada anak lelaki dan anak pempuan. Eh jangan nak tipu akula kalau hangpa kata hangpa tak pernah persoal benda tu, tak berani ke? SIS ni memang cari nahas betulla, terang-terang nak lawan dan cabar hukum Islam.

“Kita hairan, kenapa tidak ada pihak mempersoalkan kelulusan jika kita mahu bercakap hal berkaitan ekonomi atau politik, tetapi jika kita bercakap berkenaan undang-undang Islam, keadaan menjadi sebaliknya.

admin@unimapkini:
Memangla, tak kanla orang yang tak de ilmu pasal ekonomi nak keluarkan teori atau dasar-dasar ekonomi, takkanla orang yang tak pandai undang-undang, nak keluarkan prinsip-prinsip perundangan. Kelulusan memang penting pun, xpayah nak nafila. Malahan dalam agama lebih daripada tu lagi, bukan setakat kelulusan, tapi perlu "faqih" dan "alim" untuk bincang pasal hukum Islam ni. Ini idak, usul fiqh pun tak reti, macam mana nak bincang dan persoal pasal hukum-hukum agama. Tak sedar ke diri betulla.

Okla, aku tak nak panjangkan dah, aku cakap macam ni je cukup "tak payah nk cakap pasal hak wanita SIS oi, hak Allah pun kamu tak buat dan perjuangkan, macam mana nak perjuang hak wanita. Tengok dulu pakai tudung ke tak tu, tutup aurat tu hak Allah, bukan hak manusia. Jangan buat sesuka hati hangpa." Aku maleh la nak timbul banyak pasal hukum yang hangpa tak ikut ni, nanti karang semakin teruk lagi kena.

ok, mintak sahabat-sahabat yang ada pengetahuan pasal SIS ni boleh kongsi kat komen, dan terbuka untuk nyatakan apa-apa jua pandangan dan pendirian tentang SIS ni. Selamat berkomentar dalam ruang forum idealis.

FORUM IDEALIS @unimapkini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

u got ma vote mr admin!!!!