Bicara Siswa


Sabtu, 2 Januari 2010

UniMAP tubuhkan Anjung ke-2 di KULIM


Kesungguhan UniMAP dalam usaha untuk mengangkat martabat universiti  untuk mempersadakan visi & misi Universiti jelas tergambar apabila pentadbiran mengambil tindakan untuk memuwujudkan Anjung  ke-2 bagi memudahkan pelbagai urusan dan pastinya demi kebaikan UniMAP dan seluruh isinya.

Pihak krew UniMAPkini menyokong penuh tindakan universiti demi merelisasikan Pelan Tindakan Strategik Universiti yag telah dirangkakan serta diharapkan ianya dioptimumkan kegunaannya dan bukanlah hanya menjadi 'sekadar ada' di perkampungan Industri tersebut.





Sistem pengajian di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) yang berteraskan kejuruteraan dan berlandaskan pendekatan “lab intensive” merupakan satu keunikan yang menuntut beberapa keperluan. Sepertimana yang diamalkan di negara-negara maju, aktiviti-aktiviti pengkayaan pengajaran dan pembelajaran berorientasikan industri merupakan salah satu ciri utama. Walaubagaimanapun, lokasi UniMAP yang jauh dari kawasan-kawasan perindustrian menjadi daya penolak kepada UniMAP untuk terus melangkah lebih maju di bidang industri ini. Maka tertubuhlah Anjung UniMAP.






Anjung UniMAP adalah pejabat perwakilan UniMAP yang pertama beroperasi di luar kampus induknya yang terletak di negeri Perlis Indera Kayangan. Anjung UniMAP mula beroperasi pada 1 April 2005. Bandaraya kosmopolitan Kuala Lumpur dipilih bagi lokasi Anjung UniMAP kerana kedudukan yang strategik.Ia menjadi pusat tumpuan bagi segala kegiatan khususnya di dalam bidang politik, pendidikan, penyelidikan, ekonomi, hubungan pengantarabangsaan, pelancongan, kebudayaan, kesenian dan sebagainya.






Walau bagaimanapun, atas dasar memfokus ke arah industri dan kejuruteraan, UniMAP telah membuat keputusan untuk menubuhkan
Anjung UniMAP yang kedua, iaitu Anjung UniMAP Kulim. Dengan tertubuhnya Anjung UniMAP Kulim di Taman Teknologi Tinggi di Kulim ini, diharap dapat memberikan cabaran kepada kerjasama erat yang mampu dijalin dengan lebih erat dengan pelbagai industri di sekitar Pulau Pinang dan Selatan Kedah. Pejabat ini akan menjadi pusat pertemuan dan penyelarasan operasi kerjasama industri, promosi serta kursus-kursus pendek UniMAP yang akan dioperasikan oleh Pusat Kerjasama Industri.

Fungsi
Anjung Kulim UniMAP berperanan sebagai Pusat Komunikasi Setempat (One Stop Communications Centre).



SUMBER: web UniMAP

6 ulasan:

KelabPenyokongUniMAP berkata...

Inisiatif yang amat baik dari UniMAP bagi merapatkan hubungan di antara industri dan IPTA. Tahniah UniMAP!!!

junaidi ahmad berkata...

Tahniah Unimap!! ;)

Tanpa Nama berkata...

brapa RM bina ni??

Tanpa Nama berkata...

Memang sedia ada ler bangunan tu....

Tanpa Nama berkata...

ooooo

Tanpa Nama berkata...

bangunan tu sewa ajer kot....