Bicara Siswa


Isnin, 18 Januari 2010

P'raya kampus serentak di enam IPTA


Pilihan raya kampus bagi enam institusi pengajian tinggi awam (IPTA) akan berlangsung serentak pada 28 Januari depan.

Universiti berkenaan ialah tiga Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Univerisiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Manakala tiga lagi ialah Univerisiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Univerisiti Malaysia Pahang (UMP).

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, pengerusi pro-Mahasiswa nasional (pro-M), Mohd Shafie Hashim mengesahkan tarikh tersebut.

Katanya, tarikh penamaan bagi keenam-enam kampus itu pula ditetapkan pada 25 Januari - tiga hari sebelum tarikh mengundi.

Sementara itu, pro-Mahasiswa (Pro-M) UM akan meletakkan calon di kesemua 41 kerusi yang dipertandingkan di kampus itu kali ini.

Menurut sumber Pro-M, sepertimana tahun lalu, pilihan raya kampus tahun ini mempertandingkan sembilan kerusi umum dan 32 kerusi fakulti.

Tahun lalu, pro-M UM memenangi 19 kerusi manakala pro-Aspirasi memperolehi 20 kerusi dan Bebas menang dua kerusi.

Bagaimanapun, dua calon Bebas kemudiannya menyebelahi pro-M bagi membolehkan kumpulan tersebut membentuk kabinet campuran dalam Majlis Perwakilan Mahasiswa UM.

Mengulas lanjut, sumber itu berkata antara isu yang akan diketengahkan dalam kempen pilihan raya kampus kali ini ialah bantahan terhadap pelaksanaan sistem pengundian elektronik atau e-undi.

Kumpulannya juga akan menumpukan kepada isu demokrasi kampus, termasuk menimbulkan semula isu dalam pilihan raya lepas, antaranya kes ugutan calon mereka dan isu kepala babi, di surau Akademi Pengajian Islam UM.

"Kita akan berjumpa dengan Naib Canselor Prof Dr Jasmon Ghauth dalam masa terdekat bagi(memastikan) kes seumpama itu tidak berulang," katanya.


Malaysiakini 

Tiada ulasan: