Bicara Siswa


Rabu, 2 Februari 2011

Torres Paling Mahal


("SAYA tidak mahu pakai jersi ini lagi"). Mungkin itu agaknya kata Torres selepas mencatatkan rekod perpindahan tertinggi dalam sejarah bola sepak England dari Liverpool ke Chelsea dengan harga RM245.5 juta kelmarin.


LONDON - Fernando Torres kini bergelar pemain termahal di England dan ketiga termahal di dunia setelah dia menyertai Chelsea dari Liverpool dengan harga £50 juta (RM245.5 juta) awal pagi semalam.

Penyerang Sepanyol itu telah menandatangani kontrak selama lima setengah tahun yang turut menjadikannya rekod perpindahan tertinggi di England.

Nilai perpindahan Torres itu menduduki tangga ketiga rekod perpindahan tertinggi di dunia di belakang Cristiano Ronaldo dan Kaka ketika mereka menyertai Real Madrid pada 2009.
Manakala rekod perpindahan tertinggi di England sebelum ini dipegang penyerang Manchester City, Carlos Tevez ketika dia berhijrah dari Manchester United dengan harga £47 juta (RM230.8 juta) pada 2009.

Sepanjang tiga tahun setengah bersama Liverpool, Tor- res telah menjaringkan 81 gol tetapi kecewa kerana juara 18 kali Liga Perdana England itu terus gagal menjadi pesaing utama saingan musim ini.

"Saya cukup gembira dengan perpindahan ke Chelsea ini dan saya mahu memandang ke hadapan untuk membantu rakan sepasukan baru saya pada baki saingan musim ini dan musim-musim akan datang.

"Setelah bertemu Chelsea banyak kali sebelum ini, saya mengetahui bahawa kelab ini memiliki ramai pemain hebat dan saya akan berusaha keras bagi mendapatkan tempat dalam kesebelasan pertama.

"Saya harap dapat menjaringkan gol-gol penting untuk memastikan para penyokong Chelsea berasa gembira de- ngan kehadiran saya pada musim ini," kata Torres.

Aksi sulung Torres bersama Chelsea adalah bertemu kelab lamanya, Liverpool di Stamford Bridge pada Ahad ini melainkan Carlo Ancelotti mahu terus menggunakan- nya pada aksi bertemu Sunderland awal pagi tadi.

"Adalah menjadi impian saya untuk menjulang trofi Liga Juara-Juara dan saya pasti mampu merealisasikan- nya bersama Chelsea," jelas Torres. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0202&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_07.htm

Tiada ulasan: