Bicara Siswa


Sabtu, 19 Februari 2011

Safee Sali di Pelita Jaya


No 10 untuk Safee
Daripada Hussain Said di Jakarta
hussain@bharian.com.my
2011/02/19

SAFEE (kanan) bersama rakan sepasukan sebelum latihan.
SAFEE (kanan) bersama rakan sepasukan sebelum latihan.
Pelita Jaya hargai kehadiran penyerang negara bantu keluar dari kelompok bawah

"SEMANGATNYA (Safee Sali) seolah-olah seperti orang mendapat kereta baru."
Itulah kesimpulan pengurus peribadi Safee, Zakaria Rahim ketika ditanya perkembangan bekas penyerang Selangor itu selepas dua hari menjalani latihan bersama kelab barunya, Pelita Jaya FC.
Selepas lima hari berada di Jakarta, Safee tidak menunjukkan tanda-tanda menyesal atau merindui Malaysia, sebaliknya Zakaria berkata, penjaring terbanyak Piala AFF Suzuki 2010 itu bersemangat tinggi untuk menyahut cabaran baru dalam Liga Super Indonesia (ISL).

“Jurulatih dan rakan sepasukannya juga mengalu-alukan kehadirannya,” kata Zakaria. “Malah, pengurusan kelab memberi penghormatan kepadanya dengan memberi jersi nombor 10, sama seperti ketika mewakili Selangor.” 

Zakaria berkata, Safee bersama rakan sepasukannya berlepas ke Puncak, Bogor pagi semalam untuk menjalani kem latihan sebagai persiapan menghadapi pusingan kedua ISL, sehingga esok.

“Sepatutnya, dia dijadualkan menjalani latihan di sana sehingga Jumaat depan tetapi kerana kemudahan yang kurang sesuai, pengurusan kelab memendekkan jadual latihan hingga Ahad ini (esok),” katanya. 
Buat masa ini, Zakaria berkata, pemain 27 tahun itu dan keluarganya menginap di sebuah hotel sebelum dijangka berpindah ke kediaman yang disediakan kelab itu, esok.

“Selain kondominium, pengurusan kelab juga menyediakan sebuah kereta dan pemandu untuknya,” kata Zakaria yang meminta peminat tidak memperlekehkan keputusan Safee menyertai Pelita Jaya yang sedang menghuni tangga tercorot ISL.

Menurutnya, kelab berpangkalan di Sawangan, Selatan Jakarta itu sebenarnya memiliki sejarah gemilang termasuk pernah disertai pemain handalan dunia seperti Mario Kempes, Pedro Pabro Pasculli, Roger Milla, Maboang Kessack dan Julies Onana serta dibimbing Fandi Ahmad dua musim lalu, selain gelaran juara Galatama 1988/89, 90 dan 93/94 dan tempat ketiga Kelab-Kelab Asia 1991 dan 1995.

Safee menggalas tugas besar untuk membantu kelab itu keluar daripada kelompok bawahan apabila pusingan kedua ISL bermula 5 Mac ini dengan aksi pertama menentang Sriwijaya. 


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/No10untukSafee/Article/

Tiada ulasan: