Bicara Siswa


Selasa, 10 Ogos 2010

Beginikah Konvokesyen?

“Artikel ini telah dihantar oleh seorang mahasiswa UniMAP kepada editor UniMAPKini.”

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.Saya merupakan seorang mahasiswa UniMAP dan saya amat menyayangi universiti saya ini.Tempat saya menuntut ilmu dan pengalaman untuk menghadapi hidup masa depan.

Sebagaimana kita ketahui,Konvokesyen merupakan satu majlis anugerah kepada para mahasiswa yang telah bergraduasi.Sempena meraikan kejayaan mereka dalam akademik mereka ini,maka adanya Pesta Konvo.

Namun ada sesetengah perkara yang saya kurang setuju dalam atur cara sepanjang pesta konvo ini.
Pertamanya adalah ketika majlis perasmian.Pada malam itu,adanya jemputan khas dari Thailand,yang mana pakaian penarinya tersangat seksi.Ini adalah satu contoh yang tidak baik buat imej kampus kepada masyarakat sekitar.
Apalah kaitan PENARI SEKSI ini dengan nilai akademik seorang mahasiswa bergraduan??



Keduanya adalah tidak dikawal pakaian-pakaian mereka yang terlibat dengan persembahan.Ada juga pakaian yang menjolok mata sehingga hilangnya nilai agama dan nilai ketimuran dalam hidup seorang mahasiswa.
Tidakkah ini memberi gambaran yang kurang baik kepada nama UniMAP??
Ketiganya adalah penganjuran Clash of The Band.Ini adalah amat tidak sesuai dengan sambutan kepada mereka yang baru mendapat anugerah akademik.Seolah-olah jatuhnya nilai akademik seorang mahasiswa.

Saya sangat yakin dan percaya,para pensyarah dan ahli akademik juga tidak bersetuju dalam isu ini.Jika mahu hiburan seperti itu,carilah masa lain yang lebih sesuai.Bukan semua majlis dan sambutan perlu ada hiburan yang keterlaluan.

Atau mungkin OTAK ENGINEER ini memang kurang nilai akademik dan lebih suka berhibur??
Saya tidak mahu termasuk dalam golongan itu.Celiklah mata kita wahai mahasiswa mahasiswi UniMAP.

~mahasiswa prihatin~