Bicara Siswa


Khamis, 29 Julai 2010

SEKOLAH KHAS UNTUK ANAK LUAR NIKAH??

Sekolah Khas?

“ ayang, kalau i kantoi mengandung mcm mana? ” tanya si perempuan ketakutan..
“ apa masalahnya. Kita masuk je lah ke sekolah khas tu. Lepas beranak nanti keluarlah” balas teman lelaki.
“ ye la.. dalam tu hanya kita je ada. Orang-orang(masyarakat) dah tak ganggu kita ” kata remaja perempuan yang penuh gembira.
Dialog itu mungkin akan terjadi sekiranya cadangan Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Ali Rustam untuk membina sekolah khas bagi remaja terlanjur diteruskan.  Motifnya adalah untuk memberi peluang kedua kepada remaja tersebut membina hidup baru setelah bergelumang dengan najis zina.
Saya puji langkah kerajaan Melaka yang menyediakan bantuan kewangan sejumlah RM500 bagi pasangan yang ingin kahwin awal. Ini yang patut fikirkan bersama. (namun penulis tidak berhasrat menyahut langkah kerajaan Melaka ini lagi… hehe)
Namum cadangan untuk membina sekolah khas tersebut, saya amat tidak bersetuju. Asasnya adalah :
  1. Akan wujud stigma yang negatif kepada pelajar sekolah khas tersebut khususnya bila berhadapan dengan masyarakat.
  2. Islam tidak menggalakkan pengubatan kepada sesuatu masalah tanpa dengan langkah MENCEGAH. “ jangan kamu dekat/hampiri zina!!
  3. Sekolah ini seolah-olah menjadi suatu peluang kepada pelaku zina untuk terus ‘berpesta’ kerana ada pihak yang akan bantu mereka untuk memberi peluang kepada mereka selepas ini.
  4. ‘Sekolah ini akan melindungi pelajarnya daripada gangguan masyarakat’… berita harian.  Masyarakat dipersalahkan? Sedangkan tidak ada suatu masyarakatpun yang ada dalam Negara ini setuju dengan zina.
  5. Penzina mesti dikenakan HUKUMAN, bukan HADIAH@BANTUAN. Barulah mereka insaf dan belajar dari kesilapan.
  6. Saya cadang, kerajaan negeri MELAKA boleh rancang Universiti Khas bagi mahasiswa yang terlanjur untuk menghabiskan pengajian sarjana muda mereka.  Antara subjek teras universiti tersebut adalah CARA MENGURUSKAN ANAK. J
Banyak lagi side effect yang lain sekiranya sekolah ini dibuat. Akan tetapi, kita bukan sekadar mengkritik, tapi ingin mencadangkan sesuatu kepada semua kerajaan ‘anak’ termasuk pusat sekiranya bersungguh-sungguh ingin membanteras gejala buang bayi dan anak haram.
  1. Tapis laman web porno dan lucah sebagaimana dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir. Bangunkan penggunaan jalur lebar yang sejahtera sebagaimana kerajaan Kelantan buat, internet toyyibah.
  2. Wajibkan pakaian menutup aurat(muslim) dan pakaian beretika(non muslim) bagi semua sekolah mahupun universiti. Ini mencagah unsur-unsur yang membawa kepada ransangan nafsu.
  3. Kurangkan ‘mengeksploitasi’ wanita sebagai bahan kempen di media cetak mahupun elektronik.
  4. Kawal filem-filem dan drama yang berunsur keterlanjuran dan penuh tidak bermoral.
  5. Buat revision kepada matapelajaran agama disekolah-sekolah dan tekankan elemen akhlak dan adab pergaulan yang diajar Agama. Saya kira semua agama tidak membenarkan penganutnya bergaul terlalu bebas tanpa ada batasan yang dibuat.
  6. Universiti wajib mengadakan kelas bimbingan agama dan dikira penglibatannya dalam jam kredit. Jangan hanya lepaskan program dan aktiviti islam dijalankan oleh perstuan mahasiswa islam dan balai islam semata-mata kerana stigma ini adalah SALAH.
Pepatah arab pernah menyebut : “ mencagah lebih baik dari mengubat ”
Saya mohon kerajaan negeri Melaka mengkaji balik cadangan yang tersebut demi kebaikan umat bangsa kita pada masa akan datang. Melaka penuh dengan sejarah dan tidak kita lupakan pernah menjadi negeri yang melaksanakan hukum hudud dalam Hukum Kanun Melaka awal pembukaan dahulu.belajar dari sejarah, maka kembalilah kepada ISLAM, kerana itulah UBAT yang paling mujarab yang dicadangkan oleh DOKTOR yang paling pakar.

PMIUM bersama semua.

"Penulis merupakan Presiden PMIUM,mantan MT MPMUM dan merupakan mahasiswa tahun akhir di Universiti Malaya.Penulis boleh dihubungi melalui blognya  http://kasturi89.wordpress.com/"