Bicara Siswa


Selasa, 15 September 2009

Poco-poco,..apa pendirian kita...??

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia..

1.Baru-baru ini timbul satu artikel tentang asal-usul tarian poco-poco yang dikatakan berasal dari Filipina.

2.Tarian ini dikatakan ditarikan oleh masyarakat kristian ketika menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.

3.Lihat pada cara tarian juga membentuk lambang salib.

4.Allahuakbar..jika betul seperti yg dikatakan itu,maka apa sebenarnya tarian poco-poco yg kita senamankan selalu di kampus kita.

5.Jika juga betul seperti yang dikatakan,apakah hukum tarian poco-poco?? Haram sepertimana Yoga yg diharamkan oleh majlis fatwa?? Kita harap ada respon dari pihak yg bertanggungjawab dalam bidang hukum hakam agama Islam.

6.Adakah kita selaku mahasiswa UniMAP masih ingin menari dgn senaman ini??
dengan alasan anggap ia sebagai senaman..

7.Alasan itu tidak dapat melangkaui hukum agama.banyak lagi senaman yang boleh dilakukan untuk kesihatan badan.Jangan sampai nak sihat,sehingga berani melanggar hukum agama.

8.Sama-sama fikirkan...

Salam intelektual untuk mahasiswa..

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saudara.. kalau tarian itu dikatakan berbentuk salib, dan haram,.. bagai mana dengan simbol tambah '+' dalam buku kita????? tolong jawab..pun haram ke?.. ko menari poco2 tu ade baca ape2 bahan pujaan ke? aish.. pelik r.. mahasiswa boleh jumud sampai mcam ni sekali..

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama..jgn emosi..
penulis x kata haram,dia just bgtau n mintak respon dari pihak yg alim dalam agama..x tau la kalau saudara ni alim dalam bab hukum hakam ni..hehe

diri berkata...

tanpa nama ni xtau kot beza smbol tambah "+" dgn smbol salib..ade beza tuh,xsme kcuali tanpa nama yang kate sme kot..

nk hkum haram tu bkn tgk tnda salib ke tnda tmbh ke atau tnda ape2 ke, tp tgk asal usul poco-poco tu..mcmla yoga..jgn duk jd penaja agama kristian plk tanpa nama ye..

xpe2 stdy elok2 lepas tu bt research, kot2 tanpa nama ni lebih faqih dan alim orgnye,tu yg bt ijtihd n fatwa sndri,mane tau blh instibat hukum kn..xyh dh nk rujuk ulama'..

makhluk berkata...

selagi tak keluar hukum..jgn lah nak bertelagah sesame sendiri..kita tunggu dan lihat..rmi2 bkak laman web jakim, tnya ape hukum..pahtu post kat cnie supaya sume org leh bace..admin leh wat kot, sbb ad by mase kat blog nie, singgah jap jakim..pendapat persendirian, ianya sume bergantung kpd niat kita..semata-mata kerana Allah..

Tanpa Nama berkata...

yer,semuanya bergantung pada niat,tapi jgn sampai melanggar syariat.matlamat tidak menghalalkan cara.
Jauhilah perkara syubhat.
Islam itu mudah,TAPI JANGAN MEMUDAHKAN ISLAM..

Tanpa Nama berkata...

sejak bila tarian poco-poco asal dr filipina..memalukan filipina dan org kristian..sy org filipina tak pernah dengar wujudnya tarian poco2 di negara itu..pelik..fitnah

ahlong_13 berkata...

ada yang kata dari filipina, ada yang kata dari indonesia... erm.. aku pown tak tau yang mana 1 yg betul, sila lawati blog2 dibawah ni:

rahsia tarian poco-poco: http://pakarhowto.com/rahsia/rahsia-tarian-poco-poco.html

The origin of Poco-poco: http://chittychat.wordpress.com/2009/08/30/the-origin-of-poco-poco/

rahsia Asal Usul Tarian Poco-poco.: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7938.0

banyak pandangan mereka berkaitan poco2 ni... apa-apa pon aku harap, semua mahasiswa yg bijaksana dapat menilainya,

lagi 1 aku nak tegur, korang ni .. kalau berani... janganlah jadi seorang pengulas yang "tanpa nama", aku rasa .. org yang pakai nama tu macam pengecut pulak hehehhe, ni just aku nyer pandangan, jangan terasa kepada manusia yang menggunakan nama "tanpa nama".... atleast.. korang bubuh jer ar apa2 nama sekalipon, tak ar nampak macam pengecut sangat..


sekian... salam mahasiswa....

http://pemikirjalanan.blogspot.com/

Pak Wahab berkata...

salam....Pak rasa poco2 ni xde la bgus sgt utk kesihatan...stakat ke dpan,ke blakang,ke tepi....Pak rse mcm xde la kuar peluh sgt..byk lg senaman len yg pak rasa lbih bagus dari poco2 nie....

sekian..dari pak wahab

Tanpa Nama berkata...

bodo unimap ni....nk soh bersukan, padang bola bg kite yg kecik je..ramai je bdk2 main ats jln tar dpn umah sbb xde pdg,,pastu dlu ade skali tu kolej kediaman sewa pdg skola cina, tp org ats x kasi plak..bodo laa...xkn asik nk poco2 je stp ari smpai mmpos, perot nc tu boroi gak aku tgk,,,ish3

Tanpa Nama berkata...

"tanpa nama ni xtau kot beza smbol tambah "+" dgn smbol salib..ade beza tuh,xsme kcuali tanpa nama yang kate sme kot..

nk hkum haram tu bkn tgk tnda salib ke tnda tmbh ke atau tnda ape2 ke, tp tgk asal usul poco-poco tu..mcmla yoga..jgn duk jd penaja agama kristian plk tanpa nama ye..

xpe2 stdy elok2 lepas tu bt research, kot2 tanpa nama ni lebih faqih dan alim orgnye,tu yg bt ijtihd n fatwa sndri,mane tau blh instibat hukum kn..xyh dh nk rujuk ulama'.."

kalau mcm 2..poco2 menari bntuk salib ke "+"??

Tanpa Nama berkata...

Haram sebab melalaikan.....

Tanpa Nama berkata...

xde sape2 report kat pusat islam?

Tanpa Nama berkata...

Pusat Islam...???

UniMAP x de pusat Islam cik 12...
UniMAP ni sekular kot...

Tanpa Nama berkata...

korang ni sensitif ler skit.aku nii kristian,setahu aku manalah ader org menari masuk gereja....aku selalu tgk artikel mcm nii,takder asas...LOL

ahlong_13 berkata...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

saya rasa tarian yang dimaksudkn adalah tarian yang ditarikan oleh sister2 dalam gereja (kalau tak silap saya)... pernah tengok cerita org putih x?? kan ada nyanyian,yg diiringi alunan mainan piano,pastu ada 1 group of people yang menari kat depan,menghadap org yg duduk kat kerusi dalam gereja tu.... pastu kat ada sedikit tarian... mayb tarian itu yang dimaksudkan oleh editor...

mungkin tanpa nama 14 tidak melihatnya di malaysia,kemungkinan mazhab di sini adalah berbeza dengan mazhab2 yang ada kat dunia ni...

betulkan saya, jika tulisan saya ini kurang tepat, saya tulis berdasarkan apa yg saya tahu...

sekian, wallahua'lam

Islam itu sungguh Indah...
hanya manusia yang benar2 menghayati Islam yang mmperoleh keindahannya...

tambahkan ilmu kita dengan ajaran Islam yang sebenar....

"pengkritik_sini$"

Tanpa Nama berkata...

cuba berhenti memberi komen pedas2 tentang agama...org islam marah bila orang bukan islam memberi komen tentang islam..tp diatas ditulis begini...orang agama lain akan terasa..lgpun...ahlong_13 pernah ke masuk gereja??adakah tarian itu menyerupai poco-poco??dan adakah music digunakan adalah music poco-poco??
fikirkanlah...jgn kerana x tahu satu perkara..kita bergaduh antara agama?...

orang tengah berkata...

sabar tanpa nama 16...

mungkin ahlong_13 memang x paham tentang benda ni... lagipon dia cakap "betulkan saya, jika tulisan saya ini kurang tepat, saya tulis berdasarkan apa yg saya tahu..." janganlah anda terlampau emosional sangat,lagi 1 saya nak tegur ahlong_13.. fikir masak2 dulu sebelum anda keluarkan kenyataan,..